Våga gå!

Våga gå!

Nu kommer snart våren, ljuset och värmen krypande och då börjar det ju krypa i löparbenen på många av er som har sprungit förut och kanske haft ett uppehåll över vintern. Och några av er kanske blir sugna på att börja springa i vår – att det är just i vår det ska hända. Det kan ju vara så att det inte är första gången du vill börja springa, du har kanske provat tidigare år också, men att det inte har funkat helt bra.

Ett av de vanligaste misstagen man gör.

När man ska börja springa är det lätt att gå ut för hårt. Man springer för långt, hårt och fort redan första gången man ger sig ut. Och så kommer man hem med blodsmak i munnen och vill aldrig någonsin göra om det.

Det är inte en så bra inledning på en framgångsrik löparkarriär. Det du vill är att gå ut tillräckligt lugnt så att du är trött, men inte alltför trött och är sugen på att snart komma ut i spåret igen.

Och hur gör man då det?

Jo, du måste våga gå. Har du inte sprungit som träningsform tidigare är det inte alls säkert att du kan springa en runda utan problem, även om du har tränat annat. Det går helt enkelt inte säkert att det går att gå direkt från gruppträningssalen och ut i spåret. Och naturligtvis inte direkt från soffan heller.

Men om du bara tar det lugnt och vågar börja med att varva löpning med lite gång kommer det att gå vägen och du kan sedan trappa upp långsamt tills du är en fullfjädrad löpare. Vi ger dig en tioveckorsplan!

Vecka 1 och 2:

Börja med att gå fyra rejäla promenader i högt tempo, du ska få upp pulsen ordentligt och bli lite varm. Gå mellan 30 och 60 minuter varje gång.

Vecka 3:

Under tredje veckan börjar vi varva löpning och promenader. Börja med fem minuter gång och en minut löpning, och håll på så fyra till sex varv. Kör två till tre sådana pass och ett promenadpass.

Vecka 4:

Nu varvar du en minut löpning med tre minuter gång och håller på så i 25–40 minuter, tre pass. Lägg också in ett promenadpass.

Vecka 5:

Nu varvar du två minuter löpning med fem minuter gång. Håll på så i 20–40 minuter, tre pass udner veckan.

Vecka 6:

Varva tre minuter löpning med tre minuter gång i cirka 30 minuter, tre gånger under veckan.

Vecka 7:

Varva två minuter löpning med en minut gång i mellan 20 och 30 minuter, tre pass under veckan.

Vecka 8:

Varva tre minuter löpning med en minut gång, cirka 30 minuter, tre pass under veckan.

Vecka 9:

Varva 5 minuter löpning med en minut gång, cirka 30–40 minuter, tre gånger under veckan.

Vecka 10:

Börja veckan med två pass där du varvar fem minuter löpning med en minut gång i cirka 40 minuter. Avsluta veckan med ett pass på 30 minuter oavbruten löpning.

Gäller alla löppass:

Se till att vara uppvärmd innan du börjar springa, så promenera i högt tempo tills du känner att du är varm. Om något pass känns för tungt, backa lite, veckoplanen är inte ristad i sten, det går bra att flytta runt passen som du vill. Se bara till att du inte rusar på för fort så att du springer in i löparväggen.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars provtränings!
Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats.
Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

 

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Se villkor

Nu kör vi!