Styrketräning på Actic

Träna på gym och få upp din styrka!

Hos oss handlar styrketräning inte om utseende. För även om det kan vara en bonus att kanske minska midjemåttet något håller du säkert med om att det är viktigaste att må bättre i vardagen som helhet.

Men varför träna styrka? Här är bara några exempel på vilka fördelar du får genom att träna styrka på gym med oss:

  • En starkare kropp avlastar kroppens leder.
  • Skelettets hållfasthet förbättras och bentätheten ökar, något som motverkar risken att drabbas av benskörhet.
  • Ämnesomsättningen ökar, vilket är bra om du vill gå ner eller hålla din vikt.
  • Muskulära obalanser tränas bort och ger en bättre hållning.

Träna styrka med säker och effektiv träning

På Actic ser du ofta instruktörer ute i lokalen som ger råd och tips kring hur du kan träna styrketräning på gym. Vi visar hur övningar kan genomföras för att undvika skador och berättar hur du kan undvika vanliga fel i din träning – allt för att du ska få ut maximalt av din träning, nå dina mål och bygga muskler.

30 minuter räcker!

På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 30 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas. Genom att träna på gym och köra ett set med 8-12 repetitioner i varje maskin med mycket kort vila mellan maskinerna hinner du träna hela kroppen på endast 30 minuter. Vår rekommendation är 2-3 träningspass på gymmet i veckan. Då hinner du både stimulera muskeltillväxten och få tid till återhämtning mellan passen.

Träna med kettlebells

Kettlebell är ett träningsredskap som ursprungligen kommer från Ryssland. Det kan liknas vid en kanonkula med handtag. Det krävs lite teknik, men när den sitter får du pulshöjande styrkeövningar som ofta utmanar din balans och koordination.

Läs mer om hur du tränar med kettlebells.

Upptäck hemligheten

Träning på Actic

Hemligheten till att du ska lyckas med din träning handlar å ena sidan om att du tränar rätt saker. Och å andra sidan att du faktiskt håller igång din träning. För att möta de här två målen, jobbar vi på Actic med beprövade metoder, oavsett om det gäller maskiner, fria vikter eller våra klasser.

Det andra målet, om att hålla igång försöker vi möta genom att ha ett härligt gäng på plats i anläggningen och att se till att miljön och all utrustning är i toppskick.

Så hemligheten handlar om att träna metodiskt tillsammans med dina träningskompisar på gymmet. Välkommen!

Vill du veta mer?