Simma dig i toppform

På många Actic-anläggningar finns det också en simbassäng. Och den använder du såklart frekvent. Inte? Då kan det vara dags att rota fram baddräkten ur garderoben och hoppa i vattnet för det finns många viktiga hälsofördelar med att börja simma.

Du kommer att ägna dig åt en av de mest skonsamma träningsformerna som finns och samtidigt kunna träna både styrka och kondition. Har du några kilos övervikt kan det vara skönt att träna i vatten eftersom du känner dig lättare och det inte belastar lederna. Dessutom är det lugnande att simma. Bara att vara i vatten fungerar meditativt för många av oss. Tränar du väldigt intensivt i vanliga fall kan ett lugnare simpass användas som aktiv vila eller som rehabträning om du har skadat dig. På vissa Actic-anläggningar finns också annan vattenträning än simning, som till exempel löpning med vattenväst och vattengympa.

Så, nu är du väl övertygad? Ok, då kör vi! Men först några tips.

  1. Ha vettiga kläder på dig

Här duger det inte att skutta i bassängen i trekantsbikini eller slappa badshorts. Nej, ska du motionssimma ska du ha kläder som funkar. En sportig bikini eller baddräkt och kanske ett par mer åtsittande badbyxor är en väl värd investering. Vill du sedan investera i ett par simglasögon och en badmössa får du naturligtvis gärna det. Men kolla först att simning är en träningsform som passar dig innan du köper på dig en massa prylar.

  1. Myssimning är inte motion

Ska du använda simning som träning måste du också få upp pulsen och låta det bli jobbigt. Att bara glida runt i mystempo ger inte mycket. Simma gärna intervaller där du simmar en längd lugnt och en längd ansträngande. Eller tjugo lugna simtag följt av tjugo mer kraftfulla.

  1. Drick vatten

Många tänker inte på att ha med vatten när man simtränar, men tro det eller ej, du kommer att bli törstig om du simmar på en ansträngande nivå.

  1. Lägg dig rätt i bassängen

Få inte hybris och lägg dig i den snabbaste delen av bassängen om du inte passar där. Och lägg dig inte heller i den långsammaste om du kan simma snabbare. Innan du lägger onödig energi på att irritera dig på andra som simmar om dig eller som du måste simma om, kolla att du själv har valt rätt. Hitta din plats där din takt funkar.