Mål gör det lättare att hålla motivationen

Nystart – för många ett underbart ord som luktar fräscht och friskt. Alla möjligheter står öppna och den här gången kan du gå precis hur långt som helst! Eller? Hur brukar det bli? Håller entusiasmen i sig i några veckor för att sedan sakta mattas av? Det är väldigt vanligt, både så här efter semestern och vid nyår. Gymmen är knökfulla av människor som har bestämt sig att nu ska det tränas – hårt, men när resultaten inte kommer direkt ledsnar man och till slut lägger man träningsskorna på hyllan.

Hur ska man då bete sig för att fortsätta träna och hålla träningsglädjen igång? Ett bra sätt är att sätta upp mål för träningen.

Mål. Det är ett stort ord. Men lugn. Mål behöver inte vara att springa maraton, att klara en Ironman eller att en eller annan tävling. Lär dig att hitta DITT mål.

Utgå från dig själv

Målet måste utgå från dig och dina förutsättningar. Har du aldrig sprungit förut borde du tänka både en och två gånger innan du tänker att maraton är ett bra mål. Och om du vet med dig att du har svårt att få tid till träning ens en gång varje vecka kanske du inte ska börja med att sätta upp målet ”träna varje dag”. Se på dig själv och på ditt liv och sätt ett mål som är nåbart, alltså rimligt. Däremot måste det vara lite utmanande för att det ska kännas roligt.

Läs mer! Våga testa crossfit!

Låt målet vara mätbart

När har man uppnått sitt mål? Om man har ett lopp eller en tävling som mål är det självklart när målet är nått. Men om man har andra, mer diffusa mål kan det vara svårt att se när man faktiskt är färdig. Målet ”jag ska bli starkare” är för luddigt. Sätt då upp styrkemål, till exempel ”klara 10 armhävningar” eller ”klara 100 burpees på 10 minuter”. Då kan du hela tiden se att du kommer närmare ditt mål.

Sätt upp delmål

Att klara det stora målet som hägrar där långt framme är väldigt roligt och kul att sikta på. Men om målet är väldigt långt borta är det också lätt att tappa motivationen. Målet kan nästan kännas abstrakt om det är för långt borta. Dela därför upp målet i delmål som du kan nå och klappa dig själv på axeln. Är målet att klara 10 armhävningar, fira din första. Om målet är maraton, fira ditt första långpass över två mil. Det är superviktigt.

Läs mer! Hur kan du få hjälp av en personlig tränare?

Fira dina segrar

Se till att verkligen klappa dig på axeln när du är duktig. Delmål och stora mål är gjorda för att firas. Men tänk på att man kanske inte måste fira med gräddtårta och pizza. Att fira ett mål kan betyda att du får kolla på ett extra avsnitt av din favoritserie eller få egentid för en skön promenad.

Stå ut när det går trögt

Du kommer att ha perioder där du glider fram på en räkmacka. Det kommer att kännas toppen och du kommer att få fina resultat. Sedan kommer du också att få genomlida perioder när du står och stampar, inte kommer någonstans och känner dig dålig. Men håll i! Sådana platåer kommer alla till, oavsett om det gäller viktnedgång eller styrkeutveckling. Men det släpper så småningom. Det gäller bara att stå ut. Och om det inte släpper kan det vara dags att testa att byta taktik. Kanske dags för nya övningar eller ett nytt upplägg för att skaka liv i kroppen som kan ha blivit lite bekväm.

Lycka till!