Träningstips

3 tips på gymdejter för alla hjärtans dag

Testa de här träningspassen med din partner eller vän!

Mysigt restaurangbesök eller romantisk hemmakväll. Hur du och din andra hälft, bästa kompis, mamma… än planerar att spendera den 14 februari så är ett gemensamt träningspass en riktigt bra start.

Pass # 1: 10, 9, 8, 7…!

Det här snabba – och jobbiga – passet går ut på att varva två övningar från 10 ner till 1 repetition.

Övningarna är 1) benböj med en kettlebell eller annan vikt mot bröstet, och 2) hakdrag där du greppar handtaget på en kettlebell med båda händerna och drar vikten upp mot hakan, armbågarna ut i sidan. Håll emot på vägen ner.

Upplägg: Person A börjar att göra 10 benböj och 10 hakdrag (medan person B gör en magövning bredvid, tex vanliga situps, fällkniv eller någon variant av plankan). När person A är klar byter ni plats. Nästa varv gör ni 9 repetitioner av vardera övning, följande varv 8 reps, sen 7 reps… etc, ner till 1 repetition.

Läs också: Därför ska du träna tillsammans med en kompis

Pass # 2: Tärningen avgör

Välj sex av övningarna nedan (eller kom på några själv) och numrera dem. Turas om att slå tärningen – och gör sedan 15 repetitioner av den framslumpade övningen. Fortsätt så i 10-20 minuter, beroende på hur mycket tid ni har. Vila 10 sekunder mellan övningarna.

Vill ni främst fokusera på överkroppen tar ni alla övningarna högst upp, är det främst ben och rumpa som ska få jobba väljer ni övningarna i den nedre delen. Välj tre övningar från varje om hela kroppen ska få sig en genomkörare! Använd den egna kroppsvikten eller lägga till externa vikter.

Övningarna
Överkropp: Armhävning, Planka med benindrag, Axelpress över huvudet med hantlar, Dips mot bänk, Rodd i TRX-band och Rygglyft på matta
Underkropp: Burpees, Upphopp, Utfall, Benböj, Höga knän (15 reps/ben) och Tåhävningar

Pass # 3: Parövningar!

8 varv av:

  • 15 Benböj, där ni håller tag om varandras händer
  • Skottkärra ca 10 m (den ena går dit, den andra tillbaka)
  • 5 burpees (klappa varandras händer när ni hoppar upp)
  • Bära varandra på ryggen ca 10 m (fram och tillbaka, sen byter ni)
  • Plankan där ni växelvis lyfter handen från underlaget och klappar den andras hand, 10 klappar per hand

 

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!