Bättre vanor

Träna din hjärna frisk!

Visste du att träning kan fungera som medicinering?

Hjärtat börjar slå fortare, du kanske känner ett tryck över bröstet och känslan av oro blir nästan övermäktig. Eller så tror du plötsligt att du är dödligt sjuk och den känslan är så verklig att du får panik. Båda de här scenarierna handlar om ångest, ett tillstånd som kan yttra sig på lika många sätt som det finns människor. Ångest är mycket vanligt, var femte svensk drabbas någon gång i livet av ångest eller depression, och ofta tätt kopplat framför allt till stress. Stress gör oss mer ångestbenägna och det är lätt att det ena leder till det andra om man inte hindrar det med till exempel träning.

– Man har vetat att träning påverkar hjärnan i tusentals år, men ju mer vi forskar på det, desto mer får vi veta om vad som faktiskt händer i hjärnan när vi rör på oss, säger Anders Hansen, psykolog och författare till boken Hjärnstark om hur träning påverkar hjärnan som kom ut tidigare i höstas.

Det är ofantligt kraftfulla mekanismer som sätts igång i hjärnan när vår puls får upp och vi blir svettiga, så pass kraftfulla att motion ofta är lika, eller till och med mer, effektivt som psykofarmaka.

Stress, ilska och oro ökar våra kortisolnivåer i kroppen, ett system som har utvecklats under miljoner år. Det i sig är ingen fara, om det går över fort. Våra hjärnor är samma hjärnor som en gång bodde på savannen och där var det helt avgörande att den här stressreaktionen fungerade för att vi skulle kunna agera snabbt på yttre hot, till exempel ett farligt djur, för att sedan kunna slappna av igen. Men den här funktionen har kommit på kant med vårt samhälle. Om vi känner oss stressade av jobbet eller oroliga över huslånen hjälper det inte att springa därifrån eller börja slåss.

– Vårt system står och puttrar hela tiden och det är skadligt. Men träning får ner de här kortisolnivåerna i blodet, säger Anders Hansen.

forsell_yvonnedsc_0024– Hur mycket du behöver träna för att må bättre är helt individuellt, men studier visar att både lätt och hårdare träning ger resultat. Så mjukstarta och hitta en träningsmängd och form som du mår bra av, säger Yvonne Forsell, professor och psykiatriker vid Karolinska institutet.

Under tiden som du tränar går kortisolnivåerna upp i kroppen – att träna fysiskt skapar ett stresspåslag i kroppen, men det påslaget sjunker rejält efter passet, och istället får du en boost av må-bra-hormoner i systemet, till exempel endorfiner, vilket får dig att må bra.

Träning funkar både i den akuta stress-situationen – du kan inte stressa, oroa dig och noja över saker samtidigt som kroppen måste fokusera på den fysiska aktiviteten – och på lång sikt i och med att kortisolnivåerna hålls låga. Dessutom kan det sociala som kommer med träningen vara avgörande för någon som är deprimerad.

– Inom psykiatrin är defaultläget alltid tabletter, men det är ju självklart att man inte mår bra om man aldrig rör på sig, säger Anders Hansen.

Som vi sa tidigare lever vi med samma hjärna som våra savannsläktingar som levde för många tusen år sedan. Tror ni att de satt på sina rumpor hela dagarna? Nej. Vi är gjorda för att vara aktiva, annars börjar vi må dåligt.

Ok, då har vi fattat att vi ska röra på oss, och att träning är minst lika effektivt som psykofarmaka om man är stressad, har ångest eller är deprimerad. Men är det verkligen så lätt att bara gå iväg och träna om man inte mår bra?

– Ta med en träningskompis! Det blir enklare att komma iväg när man har planerat en tid med en kompis. Om man känner sig nedstämd kan det vara skönt att ha en kompis som peppar en på gymmet, säger Yvonne Forsell.

Så känner du någon som mår dåligt, ta med hen till gymmet. Och mår du själv dåligt, var inte rädd för att be att en kompis kan bli din träningskompis.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!