Håll igång löpningen trots allergin

Himlen är blå, solen värmer, små små gröna blad börjar synas på buskar och träd, näsan rinner, orken tryter och ögonen kliar. Ja, det där med pollen är för många av oss verkligen en baksida av den annars så sköna våren. Och några som brukar känna av höjda pollenhalter tidigt är löpare. Just när gruset är bortsopat från gångvägarna och utelöpningen börjar kännas riktigt skön igen känns det som om formen plötsligt blir sämre.

Ungefär var femte svensk är pollenallergiker och när halterna är så höga som de är just nu, när björkarna blommar som mest, kan även du som inte är pollenallergiker i vanliga fall känna av irriterade luftvägar och kliande ögon. Har man riktig otur kan problemen hålla i sig från al- och hasselblomningen i mars tills gråbo slutar blomma i oktober. Du som är allergiker ska tänka på att dina problem kan förvärras om du är ute och springer mycket på våren eftersom du andas in väldigt mycket pollen under en löprunda. Kanske måste du dra ner intensiteten lite för att få ner andningsfrekvensen. Och har du astma måste du känna efter extra mycket och värma upp ordentligt under pollensäsongen.

Ok, att pollen finns och att de är irriterande vet vi, så vad kan man göra åt det?

  1. Det självklara är förstås att gå till apoteket och ladda på med den medicin du behöver. Även om du klarar dig med receptfria läkemedel kan du testa att helgardera med tabletter, nässprej och ögondroppar när pollenhalterna är som högst.
  2. Spring på morgonen. Pollenhalterna blir högre under dagen.
  3. Ta en runda som inte går längs större vägar eller mitt i stan där avgaser och vägdamm irriterar dina luftvägar ytterligare.
  4. Drick mycket. Om dina luftvägar är torra blir de lättare irriterade.
  5. Spring kortare. Det är framför allt när du springer långa pass som du känner av att syreupptagningen är sämre på grund av att slemhinnorna i näsan och halsen svullnar.
  6. Passa på att springa när det regnar. Det är ju precis vad du vill, eller hur? Men när det regnar sjunker pollenhalterna kraftigt. Eller gå ut direkt efter regnet.
  7. Spring på löpband. Ja, det är ju inte roligt när det äntligen är njutbart att springa ute, men är du väldigt känslig kan det faktiskt vara en bra idé under de veckorna när pollenhalterna är som högst.
  8. Köp en pollenmask att ha på dig när du springer. Den ser ut som ett munskydd och filtrerar effektivt bort pollen och andra partiklar som irriterar.

Läs mer: Träna trots förkylning? Här är svaret!