Bättre vanor

Din hälsosamma semesterplan

Gör det lätt att tänka på hälsan när du är ledig

Det är lätt att semestern blir rena rama glass-, rosé-, hängmatta-, fika-, slapparorgien. Gott så, vi behöver nog alla lite vila och att släppa på vardagskontrollen lite. Men för att du ska få en skönare väg tillbaka till vardagen när semestern är slut kan det vara en god idé att stanna upp lite och fundera på var hälsan tar vägen i allt det här. Du vet förmodligen att människan till naturen är lite av en latmask som gärna tar den enkla vägen ut om det är möjligt. Kontra och gå före kroppens instinkter med lite enkel planering. På det sättet kommer du att kunna tackla semesterns lockelser och ändå komma ut på andra sidan, känna dig fräsch och utvilad och fortfarande kunna knäppa byxorna.

Träningen

Gör en plan redan innan semestern. Det kan ju låta jättetråkigt, men bestäm dig i förväg för hur mycket och när du ska träna. Utgå ifrån hur mycket du tränar i vanliga fall – vill du träna mer eller mindre när du är ledig? Sätt inte upp orealistiska mål av typen ”Jag ska träna stenhårt varje dag” om du i vanliga fall tränar en eller ett par gånger i veckan. Kanske vill du träna varannan dag, eller två gånger i veckan. Och då är det lite tuffare träningspass vi menar här, som ett rejält styrkepass eller löppass. Skippar du helt de tuffare passen under semestern hinner du tappa mycket i både styrka och kondition.

Motionen

Ja, det är skillnad på träning och motion. När du är ledig, se till att röra på dig, kanske mer än du brukar. Du har kanske mer tid att kunna gå till affären eller stranden istället för att ta bilen. Spela fotboll med barnen eller ta en cykeltur. Att röra på sig gör att du mår bättre i allmänhet och kan hålla vikten lättare.

Maten

Det är självklart att du ska få äta glass och fika på semestern (om du inte redan har bestämt dig för att aldrig äta sådant). Men njut med ett uns av måtta. Du behöver kanske inte äta glass varje dag. Eller dricka öl så fort solen skiner. Vill du frossa lite extra, rör också på dig lite extra. Och njut verkligen när du tar den där glassen eller kakan. Slentrianköp inte glass på stranden för att det råkar finnas en kiosk där. Fundera först på om du egentligen är hungrig och borde äta mat. Fundera sedan på om du verkligen vill ha glass eller om du lika gärna kan ha med lite vattenmelon att tugga på. Frysta vindruvor smakar väldigt likt Piggelin och är grymt att ta till när det är varmt och sötsuget pockar på.

Latheten

Slappa och njut. Ja, det behöver du. Ligg och läs böcker, titta upp i ett träd och ta långsamma promenader på stranden. Det blir också lättare att njuta av att göra absolut ingenting om du vet att du har en plan för din hälsa som är lätt att följa.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!