Bättre vanor

Boosta hälsan på cykeln

Våren är här! Börja cykelpendla!

Nu har tiden på året kommit då det känns mindre och mindre lockande att kliva på bussen, in i bilen, upp på pendeln eller ner i tunnelbanan. Nu vill vi vara ute i solen och njuta av våren. Ett bra sätt att göra det, som dessutom får dig i bättre form, är att börja cykla till jobbet. Studier visar att de som cyklar till jobbet inte bara väger mindre än andra (fem kilo mindre än bilister visar en ny studie), de är också mindre stressade, piggare och kan koncentrera sig bättre på jobbet. Det blir också lättare att komma upp i de rekommenderade 30 minuterna pulshöjande motion som vi bör ägna oss åt dagligen.

Har du en stressig period och känner att träningen kommer på efterkälken är cykelpendling ett bra substitut så länge för att inte tappa kondition och benstyrka.

Blir man inte svettig?

Jo, det kan man bli. Har ni en dusch på jobbet är det här ju inget problem, då är det bara att trampa på. Har ni det inte får du helt enkelt ta det lite lugnare på vägen och kanske stoppa ner en ny t-shirt i väskan. Har du precis duschat när du sätter dig på cykeln kommer du inte att lukta svett även efter en cykeltur. Tänk också på att inte klä dig för varmt när du ska cykla. Du får gärna frysa lite precis när du sticker iväg, du blir garanterat varm.

Måste jag köpa en massa cykelprylar?

Nej, det behöver du verkligen inte. Börja med den cykel du förmodligen har redan. Testa och se att cykelpendling är något för dig. Du kan cykla till jobbet utan cykeldator och speciella cykelkläder.

Men det här med säkerheten då?

I många städer byggs cykelbanorna ut för att göra det enklare och säkrare att cykelpendla, men visst finns faror.

– Ha hjälm på dig. Punkt.

– Cyklar du när det är mörkt, se till att ha lampor bak och fram och gärna en reflexväst på dig.

– Håll dig till trafikreglerna och var tydlig med var du tänker ta vägen. Sträck ut handen och gör gärna stopptecken.

– Se till att ha ögonkontakt med dina medtrafikanter, oavsett om de kör bil, cyklar eller går. På det sättet undviks många missförstånd och olyckor.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!