Bättre vanor

25 timmar på dygnet

Vad vill du göra med din extra timme?

Du har säkert sett superpeppiga inlägg på Instagram om människor som är uppe i svinottan och springer, lagar frukostar och mediterar. Det finns till och med böcker, både svenska och amerikanska, om hur man ska bära sig åt för att gå upp vid den magiska tidpunkten 05.00. Ok, det låter kanske extremt, och det är ingen som säger att du måste gå upp fullt så tidigt. Utgå från dig själv och hur dags du går upp i dagsläget. Sedan börjar du helt enkelt gå upp en timme tidigare. Det du får är en bonustimme som du kan fylla med något du annars känner dig stressad av att du inte hinner, eller med lyxen att kunna ta det lugnt på morgonen.

Ge dig själv tid att vänja dig. Det är inte säkert att det känns toppen att vara uppe före tuppen redan första morgonen. Du behöver vänja dig lite vid din nya vana.

Var konsekvent. Kör inte varannan dag under din invänjning, då kommer du att känna dig alldeles jetlaggad. Mjukstarta då hellre med lugna aktiviteter under din första timme, som att yoga, läsa tidningen eller lyssna på radio.

Börja nu! Det är hundra gånger lättare att gå upp i svinottan om det är ljust ute, så vänta inte till oktober.

Slösa inte bort tiden! Om du bara tänker sitta och stirra på teve i en timme kan du lika gärna gå upp en timme senare. Nej, se till att utnyttja timmen till sådant du kanske inte hinner annars, som att läsa en bok eller äta en lugn frukost. Är du lagd åt det hållet kan du träna, många klarar av att träna hårt även tidigt på morgonen, och därmed spara träningstiden du annars skulle lagt på eftermiddagen eller kvällen. Ser du till att verkligen utnyttja tiden kommer du att se fördelarna med ditt nya tidiga liv direkt.

Gå och lägg dig tidigt. Att gå upp tidigt betyder ju inte att du plötsligt inte behöver sova lika mycket. Nej, du måste se till att stoppa dig själv i säng en timme tidigare också om du ska upp en timme tidigare. ”Men vadå, då tappar jag ju en timme där ju”, säger du kanske nu. Ja, det är sant, men om du rannsakar dig själv – vad gör du din sista vakna timme? Kollar på teve? Slösurfar? Är det här verkligen saker du inte lika gärna kan strunta i och istället lägga den timmen på morgonen och göra något vettigt?

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!