Äta rätt

Keso med varm äppel- och banankompott

Kokosolja har många hälsofördelar, så länge du köper en ekologisk och kallpressad variant. I de klassiska silverpaketen har kokosfettet varmpressats så att många av de nyttiga fettsyrorna som finns i kokosnöten försvunnit och ersatts med mindre hälsosamma transfetter.

Den nyttiga kallpressade kokosoljan är bland annat inflammationshämmande, bra för hjärtat samt balanserar kolesterolet. Fettet innehåller mycket protein men är också rikt på mineraler som järn, fosfor och zink. 1 portion Ingredienser 200 g keso 1 äpple 1 banan 2 tsk (10g) kokosolja Kanel Så här gör du! Skär äpple och banan i tärningar. Smält fettet i en teflonpanna. Lägg i äppeltärningarna och fräs på medelvärme i ca 2 minuter, tillsätt bananen och fräs i 1 minut till. Rör om hela tiden så att frukten inte bränns vid. Pudra över kanel och servera med keso. Du kan även toppa med pistage- eller andra nötter. Näringsvärde per 100g 105 kcal 6.2 g protein 4.5 g fett 9.4g kolhydrater

Läs också: Här är 9 vinnare i varje hälsosamt kylskåp