Äta rätt

Här är 9 vinnare i varje hälsosamt kylskåp

Rensa och fyll på med nytt!

Här är tips på ett gäng näringsrika och smarta varor att bunkra upp med i kyl och frys. De kommer hjälpa dig att välja rätt även när du är trött, stressad och behöver energi direkt.

1. Babyspenat
Ett enkelt sätt att addera näring till vilken rätt som helst. Släng lite på grytan, omeletten, soppan (eller vad du nu ska äta) för en dos järn, A-vitamin och andra näringsämnen.

2. Avokado
Fullproppad med nyttiga fetter, vitaminer, mineraler, protein och fibrer – avokadon är en riktig superfood som passar till det mesta. I salladen, på smörgåsen, i smoothien eller som den är.

Tips! För att påskynda mognadsprocessen kan du lägga avokadon i en brun papperspåse tillsammans med ett äpple eller banan. Om du skär upp en avokado som inte är ätmogen, häll citron på köttet och plasta in, så att den inte blir brun.

3. Laxbitar eller annan fryst fisk
Färsk fisk smakar visserligen ofta godast, men att alltid ha en laxbit i frysen räddar många idéfattiga middagslagningar. Låt bitarna tina, lägg dem sedan på en oljad plåt i ugnen på 175 grader i knappt 15 minuter. Krydda med favoritkryddorna eller bred på lite pesto innan tillagningen.

4. Nötsmör
Satsa på den naturella varianten som du antingen fixar själv genom att mixa nötter och eventuellt lite salt, eller köper färdig på burk. Välj till exempel jordnöt, mandel, cashew, hasselnöt eller blanda flera olika sorter. Perfekt att klicka på äppelskivor, råriskakor eller i smoothien för bra protein, fetter, vitaminer och mineraler. Nötter är väldigt energirika så det behövs ingen stor mängd för att ge en bra mättnadskänsla.

5. Hummus
Mixa kokta kikärter, citronsaft, lite vitlök, olivolja, spiskummin och salt som du förvarar i en burk i kylskåpet. Dippa grönsaksstavar som mellanmål eller ha hummusen som tillbehör till din lunch- eller middagsrätt. Proteinrikt och mättande.

6. Ägg
Ännu ett mättande och proteinproppat livsmedel som går att variera i mängder. Koka ett gäng i början av veckan och lägg i en burk i kylen. Ta med dem till jobbet eller ha ett i väskan där det klarar sig bra även om det dröjer någon timme innan du äter. En enkel middagsomelett går både snabbt att tillaga och kan toppas med tomater, paprika, spenat, fetaost och keso.

7. Paprika och oliver
Du lagar lördagsmiddag och är sugen på något snacks medan du fixar i köket. Det är söndagseftermiddag och du vill ha något tilltugg i soffan. Skär upp krispiga paprikastavar och lägg ett gäng goda oliver i en skål. Perfekta snacks!

8. Frysta bananer
Skiva upp några bananer och frys in matlådor. När du framåt kvällen känner ett obeskrivligt sug efter något sött, mixa bananskivor med en liten skvätt vatten till en glassliknande konsistens. Du kan även blanda ner frysta bär och mango och smaksätta med till exempel kakao. Enkelt och väldigt gott.

9. Citron
Pressa citron i ditt vatten eller te för en frisk smak. Att börja dagen med ljummet vatten med citron och ingefära smakar både gott och är välgörande för kroppen. Ett tips är att under resten av dagen ha en vattenfylld kanna i kylen med till exempel gurka,frysta hallon, citron- eller apelsinskivor. Ett hälsosammare alternativ till läsk och andra söta drycker.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!