Grilla godare och mer hälsosamt

Varma sommarkvällar och altaner. Vad fattas? Grillen förstås! Det hör sommaren till att grilla, det är gott och kan dessutom vara riktigt sund och nyttig mat. Men allt beror på vad du väljer att grilla och hur.

Runda matförgiftningen

– Äter du kött som varit fryst, se till att det är helt tinat innan du lägger det på grillen. Annars kan det bli färdiggrillat på utsidan och bara upptinat och halvrått inuti.

– Använd aldrig samma redskap eller tallrik till ditt råa kött som till ditt färdiggrillade. Använd inte heller rester av marinad som köttet har legat i för att pensla köttet när det är färdigt.

– Låt inte rester ligga kvar ute i rumstemperatur när ni har ätit klart. Rester ska in i kylen så fort som möjligt.

Ducka för farliga ämnen

– Använd ren ved eller kol när du grillar. Tänd kolen med eltändare eller liknande och undvik tändvätska och engångsgrillar som innehåller massor av kemikalier. Både miljön och du vinner!

– Se till att du inte använder grillkorgar eller nät av plast som inte klarar höga temperaturer.

– Undvik att lågor slår upp, grilla bara över glöd. Om det flammar upp bildas nämligen betydligt mer farliga ämnen. Ha en sprayflaska med vatten nära och släck eventuella lågor. Tänk också på att magrare kött droppar mindre fett, vilket gör att det blir mindre lågor.

– Grilla maten lagom hårt. Grillar du den alldeles svart bildas cancerogena ämnen. Håll koll på maten, vänd den ofta och bränn den inte. Blir den bränd ändå, skär bort det brända innan du äter.

Välj rätt på grillen

– Fokusera på färg också på grillen. Satsa på grönsaker och skär ner på processat kött. Välj hellre då en bit kyckling eller fisk. Många av oss äter mer rött kött än vad som rekommenderas och ännu mer under sommaren när grillen kommer fram.

– Skaffa en grillkorg så blir det lättare för dig att grilla grönsaker och även frukt. Eller sätt grönsakerna på spett.

– Se till att variera tillberhören. Gör en stor sallad med alla grönsaker som är i säsong. Och det behöver inte vara bearnaise till varje grillad måltid. Testa yoghurtsås eller hummus.