Swicas 5 bästa träningsvanor

Målen måste vara konkreta och realistiska

Hur hittar man bra och hållbara träningsrutiner? Träningsprofilen Joanna Swica vet och delar med sig av sina bästa tips. Du som följer Joanna Swicas blogg har säkert sett att hon ofta skriver om träning som något som ska vara bestående.

– Att träna ska vara som att borsta tänderna eller gå till jobbet. Något som man bara gör, som tillhör livet, säger hon.

Jonna själv jobbar heltid, även om hon just nu är tjänstledig. Ändå lyckas hon få in många timmars träning i veckoschemat, tillräckligt mycket för att kunna tävla i Ironman. Alltså kan det inte vara omöjligt för oss andra heller.

– Jag skriver in all träning, till och med restiden till och från träningen, för att vara säker på att få plats med den. Och allt som står i kalendern ska göras. Jag bokar in det som möten med mig själv, säger hon.

Hon säger att det gäller att packa och göra i ordning allt dagen innan. Då är det bara att gå upp på morgonen och greppa väskan och allt är klart. Det är inte hållbart att springa runt och leta efter grejer när klockan är 05.30. ”Men jag behöver ju trosor!” ”Behöver jag ha med en plattång?”. Du tänker klarare på kvällen.

När vi kommer in på träningsvanor har Joanna tydliga tips som hon själv använder för att hålla igång sin träning. Här får du hennes fem bästa tips för ett lyckat träningsår.

1. Hitta någon att dela träningen med.

Triathlon är en ensamsport och jag nöter mycket själv, men jag delar coach med några kompisar och han ser till att vi alltid har långpass på cykel tillsammans. Då kan vi cykla i tre timmar och snacka skit. Det har gjort att man verkligen längtar efter de passen!

2. Uttala dina mål.

Konkretisera och säg målet högt. ”Jag ska springa 5 kilometer” eller ”Jag ska köra den är tävlingen”. När andra känner till dina mål blir det svårare att bryta mot dem. Dessutom kan du be om pepp och stöd för att kunna nå målen.

3. Ha realistiska mål.

Har du aldrig tränat tidigare är det kanske inte så realistiskt att börja träna fem gånger i veckan. Om du inte har lagt den tiden på träning tidigare, vad säger att du skulle göra det nu? Kanske kan du börja med 2 gångers träning i veckan och sedan öka? Var realistisk.

4. Konkretisera dina mål.

Att bara ha målet ”komma i form” är supersvårt. Det finns det ju inga mått på. Satsa istället på ett konkret prestationsmål. Men glöm inte att prestation är en sak för dig och en annan sak för andra. Utgå ifrån dig själv, målet måste inte vara att springa en mil. Om du har konkreta och mätbara mål får du bekräftelse på att du kommer framåt.

5. Hitta ditt ”varför”.

Allt du gör behöver ett varför. Varför jobbar du med det du gör? Varför är du i det förhållande du är i? Du måste också veta varför du tränar.

För mer träningsinspiration, följ Joanna Swicas blogg. Har du själv bra träningsvanor som kan hjälpa andra? Dela med dig under #minträningsvana

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer att få en kod via mail. Ta med den till din anläggning för att aktivera din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!