Gruppträning

Senior

Seniorklasser

På Actic har vi specialanpassade gruppträningspass för dig som är senior. Här har vi tagit fram enkla och varierande övningar för dig som är 60 år och äldre. Vi fokuserar på att förbättra vår kondition och koordination, samt styrka och balans.

Ingen åldersgrupp har så stor nytta av fysisk aktivitet – i synnerhet styrketräning med hög belastning – som äldre. Största orsaken till åldersrelaterad ohälsa är muskelförlust (sarkopeni). Det leder till både minskad styrka och långsammare muskelkontraktioner eftersom det är främst de snabba muskelcellerna som försvinner.

Men goda nyheter är att åldrandet kan bromsas, om musklerna och skelettet regelbundet belastas mer än vad de är vana vid. Vi är som starkast vid 20-30 års ålder men en styrketränande 80-åring kan vara lika stark som en otränad 30-åring.

Starka och snabba muskler är dessutom en god investering för hjärt- och kärlhälsan, insulinkänslighet, långsiktig blodsockerkontroll, benskörhet, alzheimers och depression.

På Actic erbjuder vi följande gruppträningspass för dig som är senior:

Senior Aqua

Vattengympa som tränar kondition, bålstabiltet, styrka, flexibilitet och balans under klassen. Actics inspirerande Aqua-klasser utförs i bassäng, på grunt eller djupt vatten. Senior Aqua är anpassad för våra 65+ medlemmar.

Senior ATC

I gymmets yta för funktionella tränings får du möjlighet att genomför ett cirkelträningspass med varierade övningar och redskap. Styrka, kondition och flexibilitet är några av de saker du får prova under klassen. Senior ATC har övningar som är speciellt utvalda för anläggningens 65+ medlemmar.

Senior Challenge

Cirkelträning som utförs i gruppträningssal eller utomhus med varierande övningar och utrustning anpassade efter våra +65 medlemmar.

Senior Dance

En härlig dansklass där våra inspirerande instruktörer levererar olika dansstilar. En dansklass som är enkelt och roligt och anpassad för våra +65 medlemmar.

Senior Fitness

Gympa är rörelseglädje till musik med anpassade övningar för 65+medlemmar. Träning som stärker musklerna, förbättrar konditionen, balansen och rörligheten.

Senior Spinning

Konditionsträning som utförs på en spinningcykel med ett upplägg anpassat för våra 65+ medlemmar.

Senior Yoga

Klassiska yogapositioner (asanas) utförs separat eller i följd för att stärka kroppen, öka vår rörlighet och kroppskännedom. Klassen är anpassad efter våra 65+ medlemmar.

 

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!