Träningstips

Högintensiv (HIT) sommarträning

HIT-träning hemma/utomhus

Idrottsmän och -kvinnor har i alla tider varvat högintensiv träning med medel- och lågintensiv. Löpare brukar till exempel lägga in intervaller där de springer snabbare en sträcka, eller backträning där de springer upp för backar och det är högintensiv träning. Fotbollsspelare har också alltid lagt in högintensiva intervaller med t ex hinderhopp, situps, armhävningar, benböj som en del av fysträningen. Utför övningarna i 20 sekunder per övning eller längre tid om man vill det. Gör alla övningarna i 3 omgångar. Viktigast är att du tar i ordentligt. 

AH-HIT_hemsidan
Armhävningar

 

crunch-på-matta-HIT_hemsidan
Situps/ Crunch

 

benbojHIThemsidan
Benböj

utfallpabank_hemsidan
Utfall på bänk eller sten/stubbe
utfallpabank1_hemsidan
Rodd med vikt-väska eller med gummiband/Hantelrodd med vikter
utfallsklivpalada_hemsidan Utfallskliv/högkliv på stubbe/sten

Dip_nyhetsmail
Dips

HIT- konditionsträning

Värm först upp med 10 minuters jogging innan du ger dig på intervaller. Sedan ger du ditt absoluta maximum i 15 sekunder till 30 sekunder, och vilar därefter i cirka 2 minuter. Sedan upprepar du tillvägagångssättet så mycket du orkar. Under tiden du vilar ska du helst vara aktiv, jobba med aktiv vila, du kan jogga lite lätt på stället eller cykla lugnt om du väljer att köra din intervall träning på cykel.

Fördelar med HIT-träning

Tidsbesparande Muskelstyrkan ökar, vilket i sin tur leder till en förbättrad arbetsförmåga och större reservkapacitet. En starkare muskel skyddar senor, ligament och skelettet. Rätt bedriven styrketräning kan korrigera hållningsfel genom att balansen mellan olika muskler blir rätt. Risken för benskörhet minskas. Ökning av fettförbränning och ämnesomsättning. Ökning av din kondition

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!