Träningstips

10 enkla övningar för stranden

10 enkla övningar för stranden

Det är inget fel i att slappa i solen under sommaren men ditt strandhäng kan vara mycket mer än så! Här är 10 enkla aktiviteter som ger resultat.

Fördelen med att utnyttja en fin dag på stranden med aktiviteter är att du undviker rastlösheten som kan infinna sig. Det kan vara lite långtråkigt att bara ligga still och halvsova och läsa en bok. Med några enkla övningar med ett gäng vänner eller själv, känns strandlivet roligare. Vetskapen om att din kropp blir spänstigare är ett plus i sig!

På handduken
– Benlyft. Sanden är mjukare än golven hemma så varför inte göra en del ben- och magövningar när du ligger där. Lägg dig på rygg och håll benen raka. Lyft fötterna ca 10 cm över marken. Håll dig still tills det börjar darra i benen. Håll då i ca 20 sek. Sätt sedan ner fötterna. Vila sedan någon minut och upprepa övningen fem gånger.

– Lägg dig på mage och sträck fram höger arm och bak vänster arm. Höj överkropp och ben så bara bäckenet, halva låren och nedre delen av magen ligger mot handduken. Håll dig stilla i den positionen i ca 20 sek, vila sedan någon minut och växla arm. Detta är en bra övning för att stärka din rygg.

I sanden
– Promenera. Långa strandpromenader är effektiva. Du får inte bara motion utan kan passa på att se mycket av omgivningen om du är på semester. För effektivare träning för låren kan du gå i vattnet. Ungefär knädjupt är lagom.

– Spring intervaller i djup sand. Kör med korta, snabba, och kraftiga steg. Spring 30 sekunder, vila 30, spring 30. 10-15 repetitioner kan vara lagom. Sanden bromsar dig och gör övningen väldigt kaloribrännande och du bygger även muskler.

– Spela beachvolleyboll. På många stränder finns nät uppsatta. Detta spel är roligt och svettigt och är även effektiv träning. Spela explosivt, ta korta och snabba steg i sanden. Här tränar du utöver kondition även koordination och rörlighet.

I vattnet

– Simma effektivt. Pröva att simma ryggsim med kraftiga bentag. Du kan även testa att låna barnens simring och håll i händerna och sparka dig fram. Sätt simringen mellan fötterna och ta enbart kraftiga armtag. Gör övningarna i 10 minuter tre gånger om dagen så har du 30 minuters effektiv simträning som känns kanon i kroppen!

Relaxa

– Har du provat yoga någon gång? Är du morgonpigg är det fantastiskt att köra yoga tidigt en sommarmorgon nere på stranden. Men det fungerar precis lika bra i solnedgången under ljumma sommarkvällar. Leta gärna upp ett lite stillsammare ställe där du till exempel kan prova en övning för balansen. Stå upp med fötterna i axelbredd. Andas in och dra vänstra benet bakåt. Luta överkroppen framåt så att du är parallell med underlaget. Titta ner, andas ut sträck hela benet bakåt. Sträck ut armarna framför huvudet. Har du svårt att hålla balansen, böj det högra benet ordentligt. Om du hittar bra balans, gör som ett simtag med armarna och avsluta med dem rakt bakåt. Sänk sakta benet och upprepa med höger ben. Testa gärna något av Actics Yoga gruppträningspass för tips på fler övningar!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!