Även lite alkohol påverkar kroppen

Sol, sommar, semestern hägrar och alla uteserveringar lockar med trevligt häng i sommarkvällen. Många av oss börjar dricka mer alkohol så här års, Systembolagets försäljning går upp med 20 procent under sommarmånaderna och en undersökning av SIFO visar att hälften av oss dricker mer alkohol under sommaren.

Men hur farligt kan det vara då med ett glas rosé eller en kall öl? Nja, det är, enligt intresseorganisationen IQ, inte någon direkt fara om man dricker lite mer just under sin semester, men de säger att man måste se upp när sommaren tar slut så att man inte fortsätter på samma höga nivå. Det är lätt att trilla in i den fällan när man har vant sig vid att få en skjuts av dopamin och endorfiner i kroppen, som frisätts när du dricker, och som får oss att känna oss lugna och avslappnade.

Du har säkert också läst att det är nyttigt att dricka lite vin så ofta som varje dag, men faktum är att det inte finns forskning som bevisar det påståendet. Om du är över 70 år, man och dricker ett glas vin och dagen eller över 70 år, kvinna och dricker ett halvt glas vin om dagen kan det vara bra för din hälsa. Vi andra får inga som helst positiva hälsoeffekter av alkohol, vad man vet idag.

Läs mer: Sov bättre med 12 enkla tips

Men vad händer i kroppen när du dricker?

Hjärnan: Det behövs inte mycket alkohol för att omdömet och minnet ska försämras. Reaktionsförmågan blir också sämre och rörelserna fumliga. Kanske påverkas dina känslor och du sover sämre. Dricker du mycket under en längre tid kan du drabbas av mer långvariga skador på hjärnan som demens och epilepsi.

Levern: Det är här alkoholen förbränns och det är också levern som tar mest stryk när du dricker. Dricker du måttligt (inte mer än 14 standardglas på 1,5 dl vin eller 33 cl öl per vecka om du är man och inte mer än 9 standardglas i veckan om du är kvinna) är risken för skador liten, men dricker du mycket under en längre tid kan levern bli kroniskt sjuk i till exempel gulsot eller skrumplever.

Hjärtat: När det gäller alkoholens påverkan på ditt hjärta och dina kärl är forskarna inte helt överens, även om det mesta nu pekar på att en måttlig konsumtion till och med kan skydda kärlen, åtminstone om du är äldre. Men det kan också gå åt helt andra hållet. Dricker du mycket kan det bli farligt eftersom pulsen och blodtrycket ökar när du dricker. Har du högt blodtryck kan alltså en kväll med mycket alkohol vara riktigt farlig.

Sömnen: Att du somnar lätt när du har druckit kommer kanske inte som en överraskning. Men den effekten avtar om du fortsätter att dricka ofta. Sömnkvaliteten blir också sämre när du har alkohol i kroppen, så du kommer att vara trött dagen efter.

Träningen: Din kropp har fullt upp med att ta hand om festen från dagen innan, så låt bli träningen dagen efter du har druckit. Du har sämre kontroll och kan skada dig lättare. Dessutom märker du säkert att du lättare får hög puls, vilket är en signal på att hjärtat vill att du tar det lugnt. En promenad kan vara skönt, men låt det stanna på den intensiteten.