Hitta din favorit bland de gröna näringsbomberna

Det är dags att tänka ”meningslöst tuggande” eller ”utfyllnad” och se på salladsbladen med nya ögon. För faktum är att om du väljer rätt salladsblad kan de vara rena rama näringsbomben. Men mycket hänger på färgen, så att tugga sig genom ett blekt isbergssalladshuvud kan du faktiskt lika gärna strunta i, om du nu inte är ute efter den marginella mättnadskänsla du kanske skulle få.

Nej, när det gäller gröna blad ska du främst satsa på de mörka, som spenat och rucola eller gå in på kålblad från till exempel grönkål. Mörk färg signalerar högt näringsinnehåll. Du kan också känna på smaken, smakar bladet bara vatten – ja, då är risken stor att du inte får i dig något mer än just vatten med lite tuggmotstånd.

Tycker du fortfarande att bladgrönt är lite trist att tugga i sig? Testa att mixa ner spenat eller machésallad i din morgonsmoothie. De är ganska neutrala i smaken och är en bra start för dig som vill dricka mer grönt men inte vågar dig på grönkålssmoothie riktigt än.

Många bladgrönsaker gillar dessutom den svenska sommaren och går bra att odla hemma i trädgården eller på balkongen. Så passa på att sätta frön nu!

Läs mer: Bygg en bättre sallad

Fem goda gröningar

Rucola: Peppriga och smakrika blad fulla av folsyra, järn, zink och vitaminerna A, C och K. Vitamin K är viktigt för skelettet och för att blodet ska kunna koagulera.

Spenat: En mild salladssort som kryllar av bland annat K-vitamin, A-vitamin, C-vitamin, järn, kalcium och folsyra. Folsyra är speciellt viktigt för gravida kvinnor eller kvinnor som försöker bli gravida.

Maché: Sallad med en lite nötig smak som, liksom spenaten innehåller mycket järn, men också fettsyrorna omega-3 som är bra för allt från hjärtat till huden och att motverka inflammationer.

Mangold: Ett gott blad som är kusin med rödbetan, vilket man kan se på en del blad som har röda inslag. Bladen är bland annat rika på antioxidanter och magnesium som är toppen för dig som tränar mycket eftersom det motverkar muskelkramp.

Grönkål: Går lite utanför bladgrönsakstemat eftersom den är en kålsort, men trots allt ett grönt blad – och ett av de bästa. Precis som machésalladen innehåller grönkål omega-3 och dessutom en mängd vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Släng inte de ledsna bladen!

Har du bladgrönsaker hemma som börjar se trötta och vissna ut? Slänge dem inte – testa att lägga dem i ett bad med isvatten någon halvtimme. Chansen är stor att de får tillbaka sin krispighet.