Äta rätt

Gröna blad – riktig supermat

Hitta din favorit bland de gröna näringsbomberna

Det är dags att tänka ”meningslöst tuggande” eller ”utfyllnad” och se på salladsbladen med nya ögon. För faktum är att om du väljer rätt salladsblad kan de vara rena rama näringsbomben. Men mycket hänger på färgen, så att tugga sig genom ett blekt isbergssalladshuvud kan du faktiskt lika gärna strunta i, om du nu inte är ute efter den marginella mättnadskänsla du kanske skulle få.

Nej, när det gäller gröna blad ska du främst satsa på de mörka, som spenat och rucola eller gå in på kålblad från till exempel grönkål. Mörk färg signalerar högt näringsinnehåll. Du kan också känna på smaken, smakar bladet bara vatten – ja, då är risken stor att du inte får i dig något mer än just vatten med lite tuggmotstånd.

Tycker du fortfarande att bladgrönt är lite trist att tugga i sig? Testa att mixa ner spenat eller machésallad i din morgonsmoothie. De är ganska neutrala i smaken och är en bra start för dig som vill dricka mer grönt men inte vågar dig på grönkålssmoothie riktigt än.

Många bladgrönsaker gillar dessutom den svenska sommaren och går bra att odla hemma i trädgården eller på balkongen. Så passa på att sätta frön nu!

Läs mer: Bygg en bättre sallad

Fem goda gröningar:

Rucola: Peppriga och smakrika blad fulla av folsyra, järn, zink och vitaminerna A, C och K. Vitamin K är viktigt för skelettet och för att blodet ska kunna koagulera.

Spenat: En mild salladssort som kryllar av bland annat K-vitamin, A-vitamin, C-vitamin, järn, kalcium och folsyra. Folsyra är speciellt viktigt för gravida kvinnor eller kvinnor som försöker bli gravida.

Maché: Sallad med en lite nötig smak som, liksom spenaten innehåller mycket järn, men också fettsyrorna omega-3 som är bra för allt från hjärtat till huden och att motverka inflammationer.

Mangold: Ett gott blad som är kusin med rödbetan, vilket man kan se på en del blad som har röda inslag. Bladen är bland annat rika på antioxidanter och magnesium som är toppen för dig som tränar mycket eftersom det motverkar muskelkramp.

Grönkål: Går lite utanför bladgrönsakstemat eftersom den är en kålsort, men trots allt ett grönt blad – och ett av de bästa. Precis som machésalladen innehåller grönkål omega-3 och dessutom en mängd vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Släng inte de ledsna bladen!

Har du bladgrönsaker hemma som börjar se trötta och vissna ut? Slänge dem inte – testa att lägga dem i ett bad med isvatten någon halvtimme. Chansen är stor att de får tillbaka sin krispighet.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!