Träningstips

Håll formen inomhus

Håll formen inomhus

Även om det är skönt att träna och motionera utomhus kan det ibland vara skönt att komma in i det varma gymmet! För er som löpt och cyklat mycket utomhus under våren och sommaren kommer här tips kring hur du kan ta din löpträning in på gymmet.

För dig som sprungit mycket under den ljusa årstiden är det nyttigt att lägga om lite i sin träning under vintermånaderna. Detta dels för att få variation i träning, men också för att bli en bättre löpare och inte slita ut dig på grund av för ensidig träning. Vid både löpning och cykling är höft, bål och benmuskulatur avgörande för din kapacitet.

Jobba med båda stabiliteten och styrkan

Genom att under vinterhalvåret lägga fokus på att stärka dessa delar kommer du att kunna utnyttja din förbättrade styrka och på så sätt prestera bättre i löpningen eller på sadeln. Jobba gärna med både med stabilitets- och styrketräning, gärna i kombination. Detta hittar du med hjälp av övningar som exempelvis knäböj och utfall.

Behåll flåset!

Det är såklart bra att försöka bibehålla flåset också! Pröva gärna en spinningklass om du inte redan gjort det. Utmanande konditionsträning där du själv avgör dig belastning under passet. Instruktören guidar dig igenom ”loppet” där du själv bestämmer motståndet. För löpningen passar det utmärkt att ta ett pass på något av våra löpband. Här kan du utmana dig själv i backar, köra tuffa intervaller eller löpa ett distanspass.

Utmana dig själv på löpbandet

Ett tips här är att utmana dig själv, se till att försök spring samma sträcka fast på snabbare tid eller orka hålla en högre hastighet under en viss tidsperiod! Fördelen med ett löpband är att du får direktfeedback på det du gör, dvs under hela passet vet du hastighet, distans och tid. Med hjälp av ett sådant band kan det också vara lättare att hålla en viss hastighet, ställ in bandet och låt detta bli din farthållare. Ett löpband är också ett relativt mjukt underlag, vilket är en fördel för dig som brukar springa mycket på hårdare underlag, såsom exempelvis asfalt. Ett tips är att alltid ha lite lutning på bandet, 1,5% lutning motsvarar plant ute underlag.

 

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!