utomhustraning

Ta vara på dagsljuset och bli piggare

Vid mörker frisätter kroppen ett hormon som kallas för melatonin. Detta leder till att vi blir trötta, då kroppens naturliga reaktion vid mörker är att sova och återhämta sig. För att fortsätta vara pigg är det därför viktigt att även under höst och vinter fortsätta vara ute på dagtid när det är ljust i den utsträckning det finns möjlighet till.

Det är viktigt att komma ihåg att även om inte solen skiner så påverkas vi ändå positivt, en halvtimme om dagen rekommenderas för att få positiv respons av dagsljuset. Det viktiga utomhusljuset stimulerar hjärnan och gör dig piggare. Lamporna i ditt hem når i regel inte upp till samma effekt, dock finns det speciella dagsljuslampor som stimulerar hjärnan på samma sätt.

Sola i lagom mängder

I takt med att det blir allt mörkare och vår exponering mot dagsljus blir allt mindre kommer även kroppens produktion av D-vitamin att minska. D-vitaminet har en stor del i nybildandet och uppbyggnad av vårt skelett som konstant pågår. Under sommarhalvåret täcker solen oftast hela vårt dagsbehov av D-vitamin. Det räcker exempelvis för en ljushyad person att sola i badkläder i runt 30 min för att koppen ska kunna skapa sitt dagsbehov av D-vitamin.

Det är dock viktigt att inte överkonsumera solningen, för stor exponering mot solljus kan istället få negativa konsekvenser. Ju mer hud som exponeras för sol, desto mer D-vitamin kan kroppen producera. Mörkhyade personer har något svårare att tillgodogöra sig denna effekt, då den mörkare huden fungerar som ett skydd mot solens strålar.

Bra mat med D-vitamin

Men för att kompensera den mängd D-vitamin som kroppen själv bildar under sommarhalvåret med hjälp av stimulans av dagsljus är det under vinterhalvåret extra viktigt att få i sig D-vitamin via maten. Bra D-vitaminkällor i kosten är i fet fisk, exempelvis makrill och lax, äggula och mejeriprodukter. Lättare mejeriprodukter berikas ofta med D-vitamin då detta endast finns naturligt i fetare mejeriprodukter, exempelvis smör och grädde. Att plocka svamp kan vara en sysselsättning för en del på hösten, plocka gärna kantareller och tillaga dessa. Kantareller brukar anses vara den enda väsentliga vegetariska källan till D-vitamin i kosten.

För att uppnå detta behov räcker det som sagt ofta på sommaren att vistas utomhus i dagsljus en del av dagen. Under vinterhalvåret täcker du upp ditt behov genom att exempelvis äta 100g markrill och 100g lax varje vecka, plus ett ägg och ett glas mjölk varje dag. Detta täcker ditt behov även om du inte alls vistas utomhus. I största möjliga mån ska du dock alltid sträva efter att vara ute i dagsljus och på detta sätt skapa D-vitamin.