Inspiration

Utomhusträning med Anna & Emil

Möjligheterna till att träna utomhus oavsett årstid är oändliga. Både Anna och Emil älskar att kombinera träning med frisk luft och mår som bäst när dom fått endorfiner av lite härlig utomhusträning! Genom att anpassa träningsform efter vädret blir det möjligt att träna ute året om. Utomhusträning har blivit alltmer populärt och vi har ställt några frågor till Anna och Emil om just utomhusträning!

Vad är det absolut bästa med utomhusträning?

Att man får kombinera frisk luft med endorfiner man får av att låta hjärtat banka och musklerna arbeta!

Vilka tips vill ni ge till dem som vill börja träna mer ute?

Gör det enkelt! Snöra på löparskorna, gå eller jogga en sväng, stanna på ett fint ställe och kör lite olika styrkeövningar (finns bra tips om sådan i träningsappen Actic Anywhere) och ta dig hemåt igen. Då har du fått det bästa av två världar – lite kondition och lite styrka. Kropp och knopp kommer tacka dig!

Vilken skillnad ser ni på att träna ett pass inne mot att träna ett pass utomhus?

Fördelen med inomhusträning är att den är väldigt enkel, lättillgänglig och man vet alltid vad man kan köra och man kan jämföra med tidigare träningspass. När man är ute får man bonusen i frisk luft och man slipper stirra in i en spegel eller en vägg medan man tar i. Tiden går lite fortare utomhus, speciellt om man kör konditionsträning. Plus att det är himla enkelt att träna genom att umgås utomhus.

Hur håller man igång med utomhusträning året om?

Genom att ha bra kläder för alla väder och lika så skor. Man stirrar sig inte blind på tider och tempon (om man springer) utan låter kroppen styra. Men framför allt – man justerar träningsform för årstid vilket betyder att om man bor i norra delen där det finns snö, åk skidor på vintern (!), och bor man i södra delen där det inte är snö, ja då kan du ju verkligen njuta av löpning året om. Och vill man köra styrka utomhus året om, så kanske en matta kan vara bra när det blir lite fuktigare i backen?

Vilka är era absoluta favoritträningsformer när det kommer till utomhusträning?

Löpning sommartid och skidåkning vintertid! Gärna längre pass med inslag av intervall och GÄRNA i nya miljöer med berg!

Hur klär man sig bäst för utomhusträning?

Anpassat efter väder och vind. Men absolut inte för varmt! Hellre ett extra lager som lätt kan tas av om det blir varmt eller en tunn jacka som kan tas på om vädret slår om.
 
Vill du läsa mer om Anna & Emil?
Läs vår intervju med Anna & Emil om träning för livet och deras träningsfilosofi. 
Läs om deras 10 grundpelare som hjälper dig hålla motivationen till träningen!
Testa ett styrkepass á la Anna & Emil.

Hitta gym Bli medlem
Varukorg
Prova på
Medlems-
service
Medlemsservice