Träningstips

Kärnan till en snabb och stark löpare

Så blir du både snabbare och starkare i spåret

Om du vill bli en bättre löpare, är det uppenbart att du behöver springa mer och springa fortare. Men den verkliga hemligheten till att lyckas bli stark och snabb kan vara din core.

”Corestabilitet är den viktigaste komponenten för varje rörelse”, säger Diana Mitrea, certifierad personlig tränare och fitnessföretagare i New York City.

”Varje funktionell rörelse som vi gör, inklusive löpning, startar från kärnan av kroppen dvs coren, så att stärka denna kommer att hjälpa allt annat vi gör.”

Här är tre övningar med balansfokus som Mitrea rekommenderar:

 

  1. HOLLOW ROCK & HOLD

Ligg på ryggen och tänk som att efterlikna en ”banan” med din kropp. Placera dina händer över huvudet, håll axlarna borta från dina öron och fötterna lite över marken. Nyckeln till denna övning – och där många gör fel – är ländryggen. Den måste vara 100% pressad ner i marken. Detta möjliggör aktivering av övre och undre magmusklerna. Tänk som att du ska föra ihop dina nedre revben och din höftben. Du kan antingen hålla denna rörelse i flera sekunder innan du vilar och upprepar eller, för ett mer utmanande alternativ, gunga fram och tillbaka.

  1. BIRD HUND

Den här övningen fokuserar specifikt på de nedre ryggmusklerna. Börja på dina händer och knän, med händerna direkt under dina axlar och knäna böjda i 90 grader. Lyft knäna en liten bit från marken och håll. Långsamt, utan att röra något annat, ta med din motsatta arm och ben upp och räta ut dem i kroppshöjd. Återgå långsamt till startpositionen och repetera på andra sidan, görs alternerande i 60 sekunder.

  1. PLANKAN

Starta i en armhävningsningsposition med händerna direkt under axlarna eller på underarmarna/armbågarna. Håll i 30 till 60 sekunder innan du vilar och upprepar.

”Glöm aldrig grunderna”, säger Mitrea. ”Folk vill köra häftiga core-övningar, men de bästa är de som du förmodligen redan vet.”

 

 

Läs mer:
Magträning för alla
3 snabba magpass
Plankan – 5 roligare och rörligare varianter

Källa: https://www.polar.com/blog/core-fast-strong-runner/

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer få en bekräftelse via mail och sedan är det bara att komma ner till din anläggning och starta din kostnadsfria provträning (OBS, kan bara utnyttjas 1 gång per 6 mån).

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

Frågor och Svar