Träningstips

Höstlovsträning

Rör på er på höstlovet!

Sommarlovet erbjuder många naturliga sätt att röra på sig eftersom vädret lockar till att man ska vara utomhus. Man leker, spelar fotboll, cyklar och badar. Sen kommer höstlovet. Regn och rusk, kanske till och med blåsigt. Trots vädret är det viktigt att röra på sig något under veckan. Tänk på att barn gör som du gör, inte som du säger. Det bästa sättet att få ditt barn att vilja röra på sig är att du själv gör det. Genom att själv träna får du dem att förstå att det är en viktig del i vardagen. Då behöver man inte tjata om det.

Och hur ska man peppa sina barn ännu mer att träna? Träna tillsammans med dem såklart! Det går jättebra även om ni är olika långa och olika stora, du får bara anpassa övningarna. Här nedan finns ett roligt och fartfyllt pass som ni kan köra tillsammans. Det är tillräckligt enkelt och kort för att även ett litet barn ska kunna vara med, han på bilderna är 7 år. Övningarna går jättebra att köra hemma, ute eller på gymmet.

Kör alla övningar i tur och ordning, 10 repetitioner av varje med pulshöjarna mellan. Se till att vila lite när ni behöver, tänk på att det ska vara jobbigt men roligt för er båda. Kör passet ett, två eller tre varv beroende på hur mycket ni orkar och vill.

 

Övning 1a – armhävningsvariant 1

armhavning1a

Den vuxna ställer sig i armhävningsposition. Barnet kryper under. När barnet är ute på andra sidan går den vuxna ner i en armhävning. Då hoppar barnet över. Du pressar dig tillbaka upp och börjar om.

 

PULSHÖJARE: 30 sekunder höga knän

hoga_knan

Övning 1b – armhävningsvariant 2

armhavning1b

Barnet ställer sig i armhävningsposition och går ner i en armhävning. Den vuxna hoppar över barnet i sidled antingen när barnet har raka eller böjda armar beroende på hur högt man vill hoppa. Armhävningarna går bra att göra på knä för både vuxna och barn.

 

PULSHÖJARE: 30 sekunder mountainclimbers

mountainclimbers

Övning 2 – situps

situps

Ligg med fötterna mot varandra. Ni kan kroka i dem i varandra om ni vill. Nu gör ni situps samtidigt och ger varandra en high ten (klappar ihop händerna) varje gång ni kommer upp.

 

PULSHÖJARE: 10 upphopp

upphopp

Övning 3 – Benkast

benkast1   benkast2

Den vuxna ligger på golvet och har huvudet nära barnets fötter och håller barnet om vristerna. Sträck båda benen rakt upp i luften. Nu får barnet putta ner dina ben rakt ner, eller snett åt sidorna. Du ska hålla emot och lyfta upp fötterna igen. Sedan byter ni plats. Tänk på att inte slänga ner varandras ben för hårt, anpassa efter hur starka ni är. Svanken ska inte lyfta från golvet.

 

PULSHÖJARE: 30 sekunder skidhopp

skidhopp

Övning 4 – Benböj

knaboj

Här får man anpassa hur mycket vikt man kan lägga på varandra. Har du ett litet barn är det perfekt att ta honom/henne på ryggen eller som en sengångare på magen och köra benböj. Du som vuxen kan istället för att sitta på ryggen på ditt barn lägga dina händer på axlarna och ge ett lagom hårt motstånd. Eller lägga upp ett ben på ena axeln på barnet.

 

PULSHÖJARE: 5 burpees

burpee1   burpee2

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!