Träningstips

Håll i träningen över jul!

Två snabba pass du kan köra överallt

När man är ledig, framför allt en så upptagen ledighet som julen har en förmåga att vara, kan det vara svårt att inte tappa rytmen i träningen. Det är svårare att hitta tiden att ta sig till gymmet och väl där kanske inte inspirationen infinner sig. Då är det bättre att bränna av ett snabbt pass hemma, eller för all del på gymmet, för att sedan kunna fortsätta att ta tag i julbestyren.

Även om du inte känner dig så sugen på att träna när annat pockar på uppmärksamheten (julklappar, svärmödrar, köttbullssmet, adventskonserter och så vidare) är det viktigt att hålla uppe träningsrutinerna även nu. Inte minst för att träningen gör att nivåerna av stresshormoner minskar, och det är det många som behöver. Dessutom kan det kännas bra att ha rört på sig när man ska sätta sig vid ett dignande julbord, och ja, förbränningen kommer att vara högre. Och inte minst kommer januari kännas som en betydligt trevligare månad om du inte behöver känna det som att du måste börja om helt med din träning efter helgerna. Håller du i träningen hela julledigheten kommer risken för överilade nyårslöften och galenskaper att minska och du kan helt enkelt bara fortsätta som du har gjort hela tiden.

Det är en sundare start på det nya året.

Pass 1

Trappan nedåt

Kör 10 repetitioner av alla övningar i en cirkel med så lite vila som möjligt mellan. När du är klar med cirkeln vilar du en minut. Sedan kör du 8 repetitioner av alla. Så fortsätter du med samma mönster med 6, 4 och 2 repetitioner av alla övningar.

1. Hoppande knäböj

 

 

2. Armhävning med klapp, eller vanlig armhävning

 

 

3. Vandrande planka

 

 

4. Rygglyft

 

 

5. Jumping jacks

 

 

6. Utfallshopp

Pass 2

Minuten

Om du har en intervalltimer (finns att ladda ner gratis som en app) kan du ställa in den på en minutsintervaller och 20 sekunder vila mellan. Annars kan du bara ha en klocka som går och som du håller koll på. Kör varje övning, så många repetitioner du kan på en minut. Du vilar 20 sekunder mellan varje intervall. Kör sammanlagt fyra varv. Försök att hålla samma antal repetitioner alla varv, eller öka, så bränn inte ut allt du har första varvet.

1. Armhävningar

 

 

2. Burpees

 

 

3. Cykla med twist

 

 

4. Höftlyft med kick

 

 

5. Benfällning

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!