Träningstips

En klassisk Kamperhaug

Träningsupplägg med Kamperhaug

Vad är en hållbar livsstil? Hur står man emot frestelsen att falla för snabba lösningar när det kommer till träning och hälsa? Hur undviker man jämförelsehetsen när alla andras samlade lycka bara är ett swipe bort? Och går det att se på sig själv med lika snälla ögon som man ser på sin bästa vän?

I boken Self-Care har livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn och träningsexperten Alexandra Kamperhaug samlat sina bästa tips och tankar kring vad som är ett långsiktigt välbefinnande. Hur vi kan nå dit, och hur vi kan stanna där. Det handlar om hållbarhet inifrån, att hitta balansen mellan viktiga ingredienser för välmående: maten, träningen, självkänslan och återhämtningen. I boken finns också ett kapitel om vad som händer med en när känslan av otillräcklighet gör en sjuk.

Oavsett vilken typ av träningsperson du är kan du ha glädje av ett träningsupplägg. Ett träningsupplägg gör att du har lättare att värdera det du har gjort samtidigt som du får utmana dig själv i den träning du lägger ner. Här får vi ett träningsupplägg som vi kallar för ”En klassisk Kamperhaug”.

Kör varje övning i 45–90 sekunder. Vila i ca 20 sekunder. Repetera 3–5 varv. Vila 1 minut mellan varje varv.

 

3 i 1 (triceps, biceps och abs)

Spänn magen och arbeta med kontroll. Pressa bak axlarna och kom fram med bröstet i dippen, då brinner det i triceps och du får rörlighetsjobb för axlarna. Squeeza ihop skinkorna allt du har i den sista delen av övningen.

Starta i armhävningsposition:

Gör en armhävning

Kom över i en dipposition

Gör en dipp

Pressa upp rumpan i taket

 

Ryggresning med twist för mage och rumpa

Se till att det är rumpa och ryggslut som startar rörelsen. Nyp ihop skulderblad samtidigt som du pressar benen åt sidan, det ger rumpan en kyss. Fäll över på sidan samtidigt som du behåller aktivitet i hela kroppen. Kom över på rygg, gör en situp, ta dig tillbaka till startposition.

Nyp åt dina skinkor, lyft upp bröstet med hjälp av ryggslutet.

Pressa ihop dina skulderblad. Skjut isär fötterna.

Rulla kontrollerat över på rygg.

Spänn hela framsidan, låt revben möta höftben.

Avsluta i en situp. Hitta tillbaka till startposition med kontroll.

 

Snabba fötter, höga upphopp

Låt den här övningen bli riktigt explosiv och glöm inte bort att jobba med aktivitet i armar och att hålla magen spänd.

Var alltid aktiv i hela kroppen när du tränar. Även om huvudfokus i den här övningen ligger på benen får du mer valuta för pengarna om du skapar medvetenhet kring vad du gör med överkroppen.

Snabba fötter och stora rörelser med armarna. Räkna till fyra.

 .   

Kombinera med tre explosiva hopp där hela kroppen är i full anspänning.

 

Vill du läsa mer från Anja och Alexandra?

Boken Self-Care hittar du på http://www.norstedts.se/bocker/188140-self-care 

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer få en bekräftelse via mail och sedan är det bara att komma ner till din anläggning och starta din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!

Frågor och Svar