Träningstips

Sommarutmaning

10 chop up power burpees!

Sätt dig själv, din familj och den där dryga sommarstugegrannen som springer intervaller och tror att hen är i bättre form är du, på prov med den här saftiga sommarutmaningen – 10 chop up power burpees på tid.

Den här utmaningen är sannerligen ingen lek. Som om det inte var nog med vanliga burpees, en chop up power burpee kräver mer av dig än en vanlig burpee eftersom du ska ner på rygg också. Och upp därifrån. Och ner på mage – och upp därifrån. Samtidigt ska du också hålla en vikt i händerna, och allt ska ske i snabbt tempo.
Att gå från extrema ytterligheter som att ligga på rygg till att stå upp till att ligga på mage och ställa dig upp igen kräver mycket av hela kroppen. Men framför allt av hjärtat som tycker att det är jobbigt att arbeta när du ena sekunden ligger ner och i nästa står upp. Du kommer känna att det bara krävs ett par stycken repetitioner för att pulsen ska gå i taket, så ta en i taget lite metodiskt tills du vet vilken hastighet du orkar hålla.

Vi ska heller inte glömma smidigheten. Förmodligen kommer du att känna att det är där begränsningen sitter för att du ska kunna köra tio repetitionerna på rekordtid. Det är helt enkelt för bökigt att ta sig upp och ner från golvet. Det här kan man träna upp, men det kräver arbete. Öva på att ta dig upp och ner på golvet på olika sätt utan vikt för att få upp lite rörlighet i höfter och fotleder. Sen kör vi!

Nu är det meningen att du ska bränna av tio chop up power burpees så fort du kan. Men var inte dumdristig. Ta det lite lugnt de första gångerna du testar så att du är van vid rörelsen innan du kör på för fullt. Vikten bestämmer du själv förstås, men du kan testa på minst 5 kilo. Kör utmaningen ett par gånger i veckan under den här månaden och försök att minska tiden varje gång.

Såhär gör du


1.
Börja liggandes på rygg med vikten i händerna och armarna rakt över huvudet. Sätt sedan fart genom att lyfta armarna och sätta dig upp. Försök att få så mycket fart så att du kan ta dig upp till en knäböjsposition utan att sätta i händerna.

2.
Res dig upp och sträck vikten på raka armar över huvudet.

3. Sätt vikten i marken och hoppa ut med fötterna så att du lägger dig ner på mage som i en vanlig burpee.

4.
Hoppa in med fötterna och ställ dig återigen med vikten sträckt över huvudet.

Det är en repetition. Nu har du bara nio kvar!



Läs mer:

Bygg ditt eget hemmagym
Pass för hemmagymmet

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars provtränings!
Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats.
Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

 

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Se villkor

Nu kör vi!