Träningstips

Komplettera din träning hemma

Bygg ett hemmagym

Ett hemmagym kan vara ett bra komplement i din träning. Det behöver varken dyrt eller skrymmande, du behöver egentligen inte mer än ett par kvadratmeter och din egen kroppsvikt. Och även om vi nu ska lyxa till det med några redskap kan du klara dig undan rätt billigt. Du behöver heller inte frigöra en massa plats, det räcker med ett hörn i garderoben eller en dynlåda att ha på balkong eller i trädgård.

Yogamatta

En yogamatta av bra kvalitet är ett måste i ditt hemmagym. Ja, även om du är en hårding som inte har några problem med att göra situps rakt på parketten. Yogamattan kommer att hindra dig från att halka när du gör övningar och gör att du kan sätta ner redskap lite mer vårdslöst än om du måste göra det direkt på golvet.

Kettlebell

Ja, ok en kettlebell är inte gratis. Men å andra sidan behöver du ju aldrig köpa en ny, den lär ju inte gå sönder. Vilken vikt ska man köpa då? Jo, en bra ingångsvikt är 12-16 kilo. Då kan du göra mycket med den, till exempel svingar och roddövningar och använda den som tyngd till benövningar.

Gummiband

Ett långt och stadigt gummiband är väldigt användbart och kan i många fall ersätta vikter. Dessutom kan det hjälpa dig när du gör pullups i ditt närmaste träd. Köp gärna två i olika tjocklekar så att du har möjlighet att ändra motstånd beroende på hur stora muskelgrupper du tränar.

Hopprep

Den bästa flåsmaskinen som du får plats med i fickan! Att hoppa rep är också en perfekt uppvärmning till vilket pass som helst och tränar upp både din koordination och kroppskontroll. Men tänk på grannsämjan om du bor nära grannarna – och hoppa inte för tidigt på morgonen 🙂

Maghjulet

Ni vet det där hjulet som man kunde köpa på TV-shop… Men det är faktiskt grymt för att träna magen, bröstet, axlarna och ryggen. Och kostar väldigt lite pengar.

Viktskiva

Ja, nu börjar vi komma in på överkurs. Har du en kettlebell behöver du egentligen ingen viktskiva, men den är ett bra komplement när du vill hålla bredare. Dessutom kan du ju ha en tyngre viktskiva och en lättare kettlebell eller tvärtom för att bredda utbudet ännu mer.

Ringar/remgym

Överkursen fortsätter med redskap som antingen måste sättas fast i taket eller hängas upp i ett träd. Men har du möjlighet att få upp ett par ringar eller ett remgym blir ditt hemmagym nästan lika mångsidigt som ett vanligt gym.


Läs mer:

Pass för hemmagymmet
Sommarutmaning – Chop Up Power burpees

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer att få en kod via mail. Ta med den till din anläggning för att aktivera din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!