Bättre vanor

Hallå! Vart tog min motivation vägen?

Hallå! Vart tog min motivation vägen?

Träningsmotivation, det växer inte på träd. Det som kändes som en självklarhet dagarna efter nyår känns plötsligt som en enorm tröskel – att ta sig till gymmet. Men misströsta inte! Det finns sätt att hålla igång motivationen under de tröga perioderna tills det går av sig självt.

Planera, planera, planera

En sak som kan sätta rejäla käppar i hjulet för träningsmotivationen är tidsbrist. När jobbet och familjen plötsligt har ätit upp största delen av dagen är det lätt att resten av tiden också ramlar iväg och plötsligt har hela dagen gått. Lösningen på det heter planering.

Om träningen är inplanerad, inskriven i almanackan och inbokad, så är det lättare att frigöra lite tid till den än om du tänker att träningen får komma när det finns tid. Den tiden finns nämligen inte bara så där hur som helst. Boka in din träning direkt på morgonen, på lunchen eller direkt efter jobbet så att du inte hinner parkera rumpan i soffan innan du ska ge dig iväg igen. Och det som är bokat hoppar man inte över, eller hur?

Hej, kompis!

Skaffa dig en träningskompis. Gärna en som redan har tränat ett tag och har satt träningsrutinerna och du bara behöver ta rygg på hen. Eller så känns det bättre att ni är helt nya båda två och hjälps åt att dra varandra när det känns jobbigt. Det kan också kännas både lättare och roligare att träna tillsammans. Dessutom blir träningen av om du vet att det står en träningskompis, färdigklädd i tajts och linne, och väntar på dig. Du vill ju inte banga på en kompis.

Sikta mot målet!

Det finns knappt någonting som kan peppa inför träningspass eller få upp dig på fötterna även de segaste dagar, än ett roligt mål en bit fram i tiden. Sikta på ett lopp, ett styrkemål eller någonting annat mätbart som du själv enkelt kan se att du når upp till. Mål som ”bättre hälsa”, ”bli piggare”, ”gå ner några kilon” kan också vara bra mål, men eftersom de inte är mätbara kan det vara svårt att se sina framsteg. Låt den typen av mål istället vara bonusmål som du når upp till automatiskt när du är på väg mot ditt riktiga, mätbara mål. Sätt inte heller upp ett mål som känns nästintill oöverstigligt, då är det bättre att dela upp målet i många små delmål så att du inte tappar motivationen av att det är så långt kvar.

Gilla olika

När du känner att motivationen att gå och träna börjar minska, testa en ny träningsform. Det kan vara en rejäl boost och ge omedelbara motivationsresultat. Kolla in gruppträningsschemat och se om du hittar något där. Testa att simma. Gå till en personlig tränare eller våga testa att träna ensam i gymmet. Vi lovar att det finns något som just du kommer att gilla och vilja göra igen och igen.

Läs mer:

Skapa din träningsrutin med 6 motivationsknep

Motivationsdipp? De här tipsen är för dig!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden