Bättre vanor

När simmade du 200 meter senast?

Dags för märkestagning!

När simmade du 200 meter senast? Alltså på riktigt, där du inte kan sätta ner fötterna någon gång. En del gör det här regelbundet, men tyvärr allt för få. Nu vill vi slå ett slag för att du ska ta om dina simmärken som ett bevis för dig själv att du kan klara dig själv i vattnet och dessutom kan klara att ta hand om andra.

Om du har kommit förbi stadiet att du har vattenvana, kan ta några simtag och inte är rädd för att hamna med huvudet under vatten korta stunder kan du gå vidare. Annars får du börja på ett tidigare stadie och få vattenvana.

Simkunskaper är en färskvara

Ta hjälp av simtränarna på Actic för att få hjälp. Det gäller förstås även nästa nivå – simborgarmärket som innebär att du ska simma 200 meter på djupt vatten. Har du svårt att simma så långt, ta hjälp av en coach som kan hjälpa dig på traven med teknik eller liknande för att du ska hitta rätt. Och nej, det gills inte att du tog simborgarmärket när du var barn. Att ha tagit märket en gång betyder inte att du för alltid kommer att kunna simma 200 meter. Simvana är en färskvara.

Det är förstås ännu bättre om du kan simma ännu längre än 200 meter, så fortsätt att träna på att simma längder. Simning är ju trots allt en av mycket få träningsformer som direkt kan rädda livet på dig och andra.

 

När du är redo för nästa steg – livräddning

När vi kommer till att rädda livet på andra finns det simmärken för det också. Satsa på Silverbojen först, där du ska simma 100 meter följt av 50 meter simning med livboj och sedan 50 meter bogsering av kompis i livboj. Du ska också kunna dyka ner och hämta upp en livräddningsdocka från 2 meters djup samt kunna mun-mot-mun-andning och lägga en person i stabilt sidoläge.

Nu snackar vi mer än bara simning och för att klara av att simma med en annan person på släp kan det vara en bra idé att träna dels konditionsträning och styrka för hela kroppen. Har du simborgarmärket och silverbojen klarar du dig långt, låt det här bli dina träningsmål den här sommaren!

Men glöm inte att simning är otroligt bra och skonsam träning för alla och ju mer du simmar, desto säkrare blir du på att klara dig i vattnet. Dessutom är det en stor fördel att vara riktigt säker i vattnet om du sedan ska kunna simma på öppet vatten som en sjö eller i havet, vilket ställer helt andra krav på din simkunnighet eftersom du får vågor och vind att jobba emot.

 

Förslag på träningsupplägg

Börja att sätta in lite mer tryck på din simning genom att köra ett lätt intervallupplägg:

  • Värm upp med 150 meter lugn simning.
  • Simma sedan snabbare i 25 meter. Du ska bli trött och pulsen ska gå upp.
  • Dra ner tempot till lugnt igen i 25 meter.
  • Öka sedan igen i 25 meter.
  • Fortsätt så tills du har simmat 10 snabba intervaller. Då simmar du ett par längder lugnare innan du simmar 50 meter med fokus på starka armtag och 50 meter med fokus på starka bentag.

 

Ett bra styrkepass att komplettera din simträning med är:

3–4 varv av följande övningar som en cirkel. Första varvet kör du 10 repetitioner av alla övningar, varv två kör du nio repetitioner ner tills du bara gör en av varje. Vila efter behov. Försök att hålla ett högt tempo.

  • Knäböj med axeplress
  • Vandrande planka
  • Kettlebellrodd
  • Armhävning med handtelrodd
  • Utåtrotation med band

 

Läs mer:

Experten svarar: Ont i nacken när jag simmar?

Bästa tipsen: Simma dig till toppform!

5 experttips som vässar din simning

Så får du en bättre simteknik

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!