Bättre vanor

Undvik ”kom igång”- fällan

6 steg till ett fungerande träningsliv

 

Sommaren lider mot sitt slut och vi närmar oss med stormsteg en av årets två ”Kom igång”-perioder. Den andra är som bekant i januari efter julledigheten. Gymmen kommer att vara trängre än vanligt och många hetstränar för att jaga bort semesterslappheten och eventuella glasskilon som hamnat här och där under ledigheten.

Tyvärr kommer det dock om ett par månader vara glesare på gymmen igen. Frågan är hur man då ska göra för att inte rasa tillbaka direkt, utan faktiskt behålla träningsrutinerna?

 

Planera din träning efter hur ditt träningsliv faktiskt kan se ut, inte hur du vill att det skulle kunna se ut. Förstår du skillnaden? Du kanske vill träna fyra gånger i veckan, men titta på ditt liv och fundera på om det är rimligt. Och ditt träningssug – räcker det till fyra gånger i veckan? Dra ner på ambitionerna och möt dig själv där du är idag. Två gånger i veckan räcker i början, så kan du öka sedan om du vill, när du har fått in träningen som rutin och börjat gilla ditt nya liv. Ta dig inte vatten över huvudet.

 

Gör något nu! Ja, nu. Du kan alltid börja med att göra 10 benböj, 10 rygglyft och 10 situps, fem varv. Nu på en gång. Lite är bättre än inget och om du gör det här nu direkt så känner du att tröskeln till träning egentligen är väldigt låg.

 

Bli mångsidig och testa många olika träningsformer. Ja, det är kanske jätteroligt att springa eller köra ett visst gruppträningspass, men du har mycket att vinna på att träna många olika saker. Dels tröttnar du inte på träningen lika lätt och dels undviker du skador som lätt kan drabba dig i början av din träningskarriär om du tränar ensidigt.

 

Ta hjälp av en kompis, helst någon som redan har fungerande träningsrutiner. Visst är det bra att börja tillsammans, men då är det också lätt att halka ur rutinerna tillsammans. Om du hakar på en kompis som redan tränar har du ett bra drivlok som inte plötsligt hellre tar en fika än tränar.

 

Köp nya träningskläder. Oj så ytligt det blev nu då! Ja, men faktum är att det kan vara lättare att ta sig till gymmet om man känner sig lite fräsch och snygg än om man går dit i en urtvättad t-shirt och ett par sladdriga leggings. Och det behöver inte kosta skjortan. De stora klädkedjorna har alla prisvärda, bra och snygga träningskollektioner.

 

Sist men inte minst – var bestämd, både mot dig själv och dina anhöriga. När du har planerat in träning är det träning som gäller. Låt inte småsaker eller vardagsbestyr som kan vänta komma i vägen för din träning. Om du ska lyckas måste du prioritera träningen.

 

Lycka till!

 

Läs mer:

Boosta med c-vitamin
Hög tid för utomhusträning

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars provtränings!
Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats.
Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Nu kör vi!