Bättre vanor

Så tar du dig till nästa nivå

Hur kommer jag av min träningsplatå?

”Men det händer ju ingenting!”

En av de vanligaste anledningarna till att man slutar träna på gym är att resultaten uteblir. Inget konstigt med det – trots allt lägger många ner en del tid på sin träning och om man då varken blir starkare, minskar i vikt eller blir smidigare eller vad du nu har för mål med träningen, känns det mer än lovligt motigt och det är lätt att lägga träningsskorna på hyllan.

Oftast finns det dock en helt rimlig förklaring till att du inte ser de resultat du vill och lösningarna är oftast inte så svåra – det gäller bara att verkligen genomföra förändringarna.

Är du löpare och har en favoritrunda som du springer tre gånger i veckan?

Vet du vad? Din kropp har blivit superduktig och effektiv när det gäller att springa just så långt och du kommer inte att se några förändringar i din utveckling eller i din kropp förrän du ändrar något i ditt upplägg. Det kan du göra på flera sätt.

Du kan fortsätta springa samma runda, men dra upp tempot på några av passen. Eller dela upp rundan i intervaller, till exempel långintervaller, som tusingar (alltså intervaller som är 1 kilometer långa) med ett par minuter ståvila mellan intervallerna. Intervallerna ska då vara så pass tuffa att du blir rejält trött men hinner återhämta dig och kan köra alla intervaller i samma tempo.Spring också gärna något pass i veckan som är lite längre än du brukar.

 

Började du styrketräna på gym för ett år sedan och fortfarande kör på samma program som du fick från styrkeinstruktören på gymmet?

Ok, här är det samma sak som har hänt som om du alltid springer samma runda gång på gång. Din kropp är van vid belastningen och övningarna – det är dags att skaka om din träning lite! Du kan börja enkelt med att öka vikterna, utmana dig verkligen. När du har gjort det, byt övningar. Det kommer att bli roligare och mer effektivt om du inte alltid gör samma sak.

Känns det svårt att byta själv, med idéer, upplägg och teknik? Kontakta oss i personalen och be om ett nytt övningsupplägg.

 

Har du tränat ett tag, blivit starkare och är duktig på att höja vikterna?

Bra där! Ditt nästa steg blir att rassla runt lite i dina pass och köra vissa pass med lättare vikter och många repetitioner och nästa med tunga vikter och få repetitioner. Lägg också in olika övningar i så gott som varje pass. Chocka kroppen hela tiden! Det finns ny forskning som visar att just det här sättet att träna är det som ger bäst styrkeresultat.

 

Är du galen i gruppträning?

Toppen! Men när körde du en ny träningsform senast? Det duger inte att köra fyra body pump-pass i veckan – till slut är du jätteduktig på just body pump och kroppen behöver knappt anstränga sig för att ta sig igenom ett pass. Byt ut ett av passen mot simning, styrketräning i gymmet, Core, Aerobics, Actic Training Circuit eller varför inte Box eller Indoor bootcamp?

 

Är det kanske inte alls träningen det är fel på?

Ta hjälp av en PT som kan peka på vad det är i din träning som gör att du inte kommer någonstans. Sover du bra? Stressar du mycket? Äter du tillräckligt mycket eller kan du göra justeringar i hur du äter för att få i dig det din kropp vill ha? Tränar du för sällan? Eller tränar du för mycket? Det finns mycket som påverkar hur din kropp reagerar på träning.

Läs mer:

Så håller du igång motivationen!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden