Seniorpass

Träning för dig som är äldre

På Actic har vi specialanpassade gruppträningspass för dig som är senior. Seniorträningen på de olika klasserna är varierande och anpassade för de behov som du och dina träningskompisar över 65 år behöver för att bibehålla och förbättra kondition och koordination, samt styrka och balans.
Ingen åldersgrupp har så stor nytta av fysisk aktivitet – i synnerhet styrketräning med hög belastning – som äldre. Största orsaken till åldersrelaterad ohälsa är muskelförlust (sarkopeni). Det leder till både minskad styrka och långsammare muskelkontraktioner eftersom det är främst de snabba muskelcellerna som försvinner. Men den goda nyheter är att åldrandet kan bromsas, om musklerna och skelettet regelbundet belastas mer än vad de är vana vid. Vi är som starkast vid 20-30 års ålder men en styrketränande 80-åring kan vara lika stark som en otränad 30-åring.
Starka och snabba muskler är dessutom en god investering för hjärt- och kärlhälsan, insulinkänslighet, långsiktig blodsockerkontroll, benskörhet, alzheimers och depression.

På Actic erbjuder vi följande gruppträningspass för dig som är senior

Senior Dance

En härlig dansklass där våra inspirerande instruktörer levererar olika dansstilar. En dansklass som är enkelt och roligt och en anpassad träning för våra äldre medlemmar.

Senior Fitness

Gympa är rörelseglädje till musik med anpassade övningar för 65+medlemmar. Denna träning för äldre stärker musklerna, förbättrar konditionen, balansen och rörligheten.

Senior Spinning

Actics konditionsträning för äldre utförs på en spinningcykel med ett upplägg anpassat för dina behov i ålder 65+. Instruktören för klassen hjälper dig med inställningar av cykel och instruerar dig genom en rolig klass med svängig musik och pulsutmaning utefter din förmåga.

Senior Tabata

Boosta din metabolism! Utmana din styrka och kondition i klassiska tabataintervaller om 20 sekunders arbete och 10 sekunders vila. Varierande övningar som är anpassade till våra 65+ medlemmar, där vi tränar hela kroppen efter egen förmåga.

Yoga för seniorer

I takt med att vi blir äldre är det viktigt att behålla rörlighet, styrka och balans för att undvika fall och skador. Under en Senior Yoga jobbar vi med att förbättra balansen, stärka upp muskelstyrka och linda samt förebygga skador genom rörelser som främjar rörligheten. Klassen är anpassad efter våra 65+ medlemmar.

Hitta gym Bli medlem
Varukorg
Prova på
Medlems-
service
Medlemsservice