Inspiration

Styrketräning – en viktig del för ditt golfspelande

Styrketräning för golfare

Är du en av dem som spenderar större delen av sommaren ute på golfbanan? Eller är du en nybörjare som är sugen på att bli en bättre golfare? Att göra en perfekt golfsving är inte helt lätt, och det sätter ganska stora krav på din rörlighet, stabilitet och koordination.
Vare sig du är en erfaren golfare eller nybörjare så är det bra att stärka kroppen med styrketräning. Det minskar skaderisken, aktiverar din kropp och får igång din blodcirkulation, samt ger dig en utmaning både för hållning och rörlighet.
Skadeområden som generellt sett ofta drabbar golfspelare är:
Axlar
Handleder
• Armbågar
• Ländrygg
• Fötter

För att minska stressen på dessa områden och öka kvalitén på ditt golfspelande så är styrketräning en viktig faktor. Det gäller att inte bli extremt starkt eller lägga på sig massa. Utan mer om att få en jämnstark och smidig kropp som klarar av att göra en golfsving utan att dra på sig en sträckning eller överbelastning.
Nedan följer lite tips på hur du kan stärka upp viktiga golfmuskler!

1. Axelrotation - Stabiliserar dina axlar och gör dem starkare.
2. Rumänska marklyft - stärker hela kroppens baksida samt bål.
3. Armbågsrotation - Stärker upp område runt armbågen (där man oftast drabbas av tennisarmbåge, vilket golfare kan råka ut för)
4. Handeldsrotationer - stärker och stabiliserar handlederna.
Hitta gym Bli medlem
Varukorg
Prova på
Medlems-
service
Medlemsservice