Inspiration

Mjölksyra

Vad är mjölksyra?

Du har säkert känt det någon gång när du har sprungit eller cyklat fort. Helt plötsligt har benen ingen mer kraft. De har surnat till av mjölksyra – en slaggprodukt som kroppen själv tillverkar när den arbetar hårt.

Mjölksyra bildas hela tiden i kroppen, även när du vilar. Men när du börjar röra på dig och använda musklerna så bildas det mer. Mjölksyran är en slaggprodukt som bildas i musklerna när de används och när du rör måttligt på dig, eller håller din träning på en måttlig nivå kommer du inte att känna av den. Då klarar nämligen kroppen av att omvandla mjölksyran till energi.
När du anstränger dig hårt så måste kroppen börja omvandla kolhydrater och fett till energi utan att ha tillgång till syre, då bildas det mycket mjölksyra. Så kommer du till den nivå då musklerna spottar ur sig så mycket mjölksyra att kroppen inte längre klarar av att transportera bort den, utan den börjar lagras i musklerna. Då sjunker pH-värdet i muskeln och den blir sur. Musklerna vill inte vara sura och de får svårare att jobba. Det är då de stumnar.
Precis där gränsen ligger för att dina muskler ska börjar samla på sig mjölksyra heter mjölksyratröskel. Den kan du höja genom att till exempel träna intervaller där du kommer upp till den gränsen för att sedan återhämta dig. Genom att om och om igen utmana mjölksyretröskeln kommer kroppen att bli bättre på att rensa musklerna från mjölksyra och du kommer att kunna träna på en högre intensitet utan att stumna helt. Det är vanligt att få mjölksyra när du tränar såväl konditionsträning som styrketräning. Till exempel är det många som får mjölksyra i benen när de kör många benböj eller när de cyklar.

Mjölksyra vid träning

Vad ska du då göra när du drabbas av mjölksyra under ett träningspass? Går det att träna bort mjölksyra? Det är inte farligt att träna när du har mjölksyra, men det är obehagligt. Dessutom tappar du lätt kontrollen lite grann över de drabbade musklerna, så du bör pausa och inte fortsätta att köra på. Risken finns att du snubblar, tappar vikter eller skadar dig på annat sätt. Sakta ner lite, men stanna inte helt, och låt kroppen återhämta sig så pass att den återigen har tillräckligt mycket syre för att hinna syresätta musklerna. Kroppen rensar då bort mjölksyran från musklerna och du kan träna på igen. Det kan vara obehagligt att få mjölksyra, men ju fler gånger du får det, desto bättre kan du hantera det, både mentalt och fysiskt. Det är som sagt inte farligt, bara obehagligt.

Mjölksyra i maten?

Du har säkert hört talas om mjölksyra i samband med mat. Då handlar det om den mjölksyra som bildas när mjölksyrebakterier kommer i kontakt med mjölksocker. Då bildas det mjölksyra i maten. Till exempel finns det mjölksyra i yoghurt, fil och syrade grönsaker. Men ja, det är samma syra man pratar om även här.

Hitta gym Bli medlem
Varukorg
Prova på
Medlems-
service
Medlemsservice