Inspiration

Behåll träningsmotivationen!

Att komma igång med träningen brukar inte vara det svåra! Det svåra är att hålla träningsmotivationen uppe och skapa en rutin av sin nya vana. Att rivstarta sitt nya träningsliv med att direkt köra 4-5 träningspass i veckan brukar inte hålla i längden. Kroppen brukar säga ifrån ganska snabbt vilket resulterar i att man blir tvungen att vila och vilan leder ofta till bristande motivation och träning uteblir. Men hur hittar vi vår träningsmotivationen och hur håller vi den uppe under en längre period?

Kom igång med träningen

Om du inte har så mycket erfarenhet från träning sedan tidigare är det viktigt med en mjukstart där du tar ett steg i taget. Att kickstarta med 4-5 träningspass i vecken leder ofta till en crash. Din kropp är inte van med belastningen och hinner inte återhämta sig mellan den fysiska ansträngningen som träning faktiskt är.
Det viktigaste när du ska börja träna är alltså att trappa upp träningen stegvis. En bra start är att börja med 1-2 träningspass i veckan. När du känner att kroppen hinner återhämta sig och du får in det som en rutin kan du öka på antalet träningspass allt eftersom. Var noga med att inte trappa upp för snabbt och om du känner att det blir för mycket kan du alltid ta ett steg tillbaka.
All träning är bra träning. Om du tidigare inte ägnat dig åt någon typ av fysik aktivitet är promenader en bra start. Som sagt, börja enkelt och gör det inte så komplicerat för dig. Promenaderna kan du trappa upp i form av att dem blir längre och raskare, efter ett tag kan du varva mellan jogging och promenad. Till slut kan du jogga/springa hela rundan. Denna princip går att applicera på all form av träning. Börja enkelt för att sedan växla upp med tiden!
Du kan med fördel ta hjälp av en personlig tränare för att få hjälp att lägga upp ett anpassat träningsprogram för dig och dina förutsättningar. Här kan du läsa mer om vårt PT erbjudande.

Boosta din träningsmotivation

I början när du precis kommit igång med träningen och tycker det är kul, då är det oftast väldigt lätta att hålla i träningen. Du känner att du snabbt blir bättre och du ser resultat av den ökade träningen. Då är din träningsmotivation som högst. Men allt eftersom brukar resultaten stanna av vilket också kan resultera i att motivationen till träningen blir sämre. Det är en naturlig känsla. Så här kommer tre tips som gör det enklare för dig att hålla i din träningsmotiviation under en längre tid.
1. Målsättning
Vad vill du uppnå med din träning? Sätt ett tydligt mål och delmål med din träning. Det är alltid bra att kunna visualisera sig vad du vill uppnå med din träning. Viktigt att målet är något som du själv vill uppnå. När det övergripande träningsmål är satt – dela upp detta i olika delmål. Då blir det enklare för dig att se vägen mot målet men också att kunna se resultat längs med vägen.
2. Skapa rutiner
Att skapa och hitta sina träningsrutiner ökar chansen till att du fortsätter träna och håller motivationen uppe. Du kan exempelvis sätta upp fasta dagar och tider som du ska träna. Vill du ha mer tips gällande att skapa träningsrutiner hittar du det här!
3. Träning ska vara kul
Motivation till träning handlar också om att träna på ett sätt som du tycker är kul. Tycker du exempelvis att det är tråkigt att springa på löpband eller lyfta tunga vikter på gymmet, då kanske du ska testa ett gruppträningspass eller varför inte simning. Våga prova och utforska vad du tycker är kul träning och kom ihåg, all träning är bra träning!

Hitta gym Bli medlem
Varukorg
Provträna
Medlems-
service
Medlemsservice