Dags för en ny sportbehå?

Så hittar du den rätta

Det finns inget som är svettigare än att prova ut den perfekta sportbehån. Alla som någon gång har stått i en liten varm provhytt och krängt på sig sportbehå efter sportbehå vet vad det handlar om. 

För att göra det hela lite lättare kan det vara bra att ha några riktlinjer att gå efter och veta vad som är viktigt att hålla koll på. Först och främst är det ju bra att veta varför brösten beter sig som de gör och varför det är så viktigt att ha ordentligt stöd. Det finns inga muskler i brösten som kan hjälpa dem att hålla dem uppe. De kommer alltså att röra sig helt fritt beroende på hur du rör dig. Har du stora bröst känner du säkert också att det gör ont om du inte har något stöd, och bara det är ett tecken på att det inte är så bra. Om du är en småbystad kvinna kanske du känner att du kan träna i vilken himla sportbehå som helst, och det är säkerligen sant. Det är när bysten är större som skillnaden från en behå till en annan kan bli rejält stor.

 

Ska du prova ut en ny sportbehå, ge det lite tid. Vi har de bästa tipsen.

  1. Gå till en affär där de vet vad de håller på med. Exklusivare underklädesaffärer har ofta också ett urval av sportbehåar. Är du osäker på vad du ska ha för behå, fråga en duktig expedit som kan hjälpa dig.
  1. En behå måste sitta åt ordentligt om den ska ge tillräckligt stöd och det kan då vara svårt att få den över brösten om den inte går att öppna i ryggen. Det finns varianter som öppnas helt, som en vanlig behå och sådana som öppnas i nederkant men där behåns brottarrygg sitter ihop. Båda varianterna funkar. Se till att spännet bak på ryggen inte skaver när du ligger på rygg och gör övningar. Se också till att den går att spänna tillräckligt hårt under bysten utan att den skaver.
  1. Brottarrygg eller vanliga raka axelband? Smaksak, det som spelar roll är att behån sitter stadigt över axlarna. Förmodligen kommer du att vilja ha reglerbara axelband som går att förlänga och korta av. Se till att spännena då sitter ordentligt. Dra lite i axelbanden så att du ser att de inte glider upp. De ska kunna stå emot en hel del krafter. Har du stor byst är det också skönt om axelbanden är lite vadderade så att de inte skaver mot axlarna när du har dragit åt dem.
  1. Nu till kuporna. Här handlar det dels om vad du tycker bäst om och dels om vilket stöd som faktiskt behövs. Tänk på att brösten inte bara rör sig upp och ner när du till exempel springer. De rör sig i en liggande åtta, så du kommer att behöva stöd åt sidorna också. Många med stor byst gillar att ha separerade kupor för att det ger bättre stöd och bättre form. Brösten kan då inte heller röra sig inåt.
  1. Ok, nu sitter den som en smäck. Kanske lite som en rustning, men du vänjer dig. Nu till sista punkten: skav. Är det någon söm som kommer att skava på dig? Kolla extra vid armhålorna. Är det något som sticks? Och axelbanden? Och runt bröstkorgen?

 

Känns den bra? Grattis! Nu är det fri hopp och lek!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!