Träningstips

Kliv bort från maskinerna!

Ta klivet till nästa steg

 

Det är lätt att träna i maskiner, på fler sätt än ett. Du kan enkelt ställa in maskinen så att den passar din kropps vinklar och lägga på rätt vikt. Risken att skada sig är rätt liten och du kan säkerligen bygga upp en hel del muskler och styrka. Men, och det finns ett stort men här, om du är över 50 år (eller yngre, men man måste ju dra linjen någonstans) är det läge att kliva ur maskinen och ut på golvet.

Varför? Jo, för att när du blir äldre kommer du att i allt högre utsträckning behöva träna upp din balans och kroppens förmåga att ta emot sig och kunna parera snedsteg och halkningar. Det finns en hel uppsjö med forskning som visar att äldre som styrketränar minskar risken att ramla och minskar dessutom att skada sig allvarligt, om de ändå skulle ramla. Du behöver helt enkelt träna kroppen att klara av att ta hand som sig själv och sina snedsteg. Låt oss ha en handuppräckning; hur många tror att man blir bättre på det om man sitter fastspänd i en maskin än stående fritt på sina egna två fötter? Just det.

Om du tränar fritt kommer du att öka din kroppskontroll och förbättra din balans och när du blir starkare kommer du att kunna parera för snubbel och halkningar bättre än om du är svagare. Du har dessutom en betydligt bättre chans att ta emot dig på ett smidigare sätt om du har tränat fritt. Ja, visst. Maskiner kan absolut fylla sitt syfte i vissa situationer, till exempel vid rehabträning vid en skada, men är du frisk och kan stå på dina två ben så är det också det du bör göra största delen av tiden, även om du är nybörjare.

Börja lätt och enkelt

Känns det instabilt och svårt att träna med fria vikter på golvet – börja lätt. Titta till exempel på övningarna nedan. Börja där och gå sedan vidare till svårare övningar. Strunta i vikterna och kör med egen kroppsvikt eller mycket lätta vikter.

Känns det ändå instabilt?

Stå nära något som du kan hålla en hand lätt mot som stöd. Kanske en av maskinerna du nu har slutat sitta i. Gör rörelserna små och kontrollerade till en början. Gå inte så djupt och vänta tills du har balans innan du går ner i till exempel ett utfallssteg. Kliv först, böj sedan.

Känns det osäkert med tekniken och övningarna?

Kontakta en av gymmets duktiga instruktörer eller ta ett par PT-timmar för att få hjälp med upplägg och instruktioner.

 

Ett bra pass att börja med:

Kör alla övningar, 10 repetitioner per övning, tre varv. Om du ska göra en sida i taget ska du köra 10 repetitioner per sida. Det här är basövningar som är bra för alla att göra. När du känner att det här börjar bli lätt kan du utveckla och göra utfallsstegen åt sidan och göra armhävningarna på tå eller lägga till rodd.

Utfallssteg

Knäböj

Armhävningar (Alt. Armhävningar med hantelrodd)

Plankan utsträckt

Kettlebellrodd

 

Läs mer:

Hitta formen i poolen

Knaprigt strössel

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars provtränings!
Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats.
Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

 

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer att få en kod via mail. Ta med den till din anläggning för att aktivera din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!