En som tränar

Joakim Pettersson – personlig tränare och löparentusiast

En riktig krutgubbe

Det är som att trycka på en on-knapp. Det räcker att ställa en fråga till Joakim ”Krutgubben” Petersson och sedan är han självgående. Om du vill hitta någon som brinner för sitt jobb behöver du inte leta längre. Joakim bytte bana och hittade sitt kall för sju år sedan, när han var 48 år gammal.

– Då jobbade jag som IT-chef på ett stort företag, hade hög lön och tjänstebil, men jag kände att jag inte längre ville jobba 16 timmar varje dag. Jag ville jobba med det jag brinner för.

Han sa upp sig direkt och sökte jobb på olika gym. Actic såg hans kvaliteter och anställde honom och efter att ha gått ett antal utbildningar var han redo att sätta igång och jobba som personlig tränare och löpcoach. Men det var ingen smekmånad direkt.

– I början fick jag ju ta det som ingen annan ville ha, sena kvällar och helger, men det är ju som alla jobb, man måste jobba in sig. Och det gäller att prioritera, jag jobbar med det här för att jag brinner för det, inte för att bli rik, säger han.

Joakims egen träningsbana var lite krokig fram tills han hittade uthållighetsidrotten i form av löpning, cykling, skidor och simning. Vänta nu, låter inte det som En svensk klassiker?

– En sen natt gick jag med på att göra en klassiker. Morgonen efter hade jag lite ångest, men sedan gjorde jag den. Jag har alltid varit en tävlingsmänniska och jag hade kompisar som peppade mig.

Det här var för 20 år sedan, och sedan dess har uthållighetsträning legat närmst Joakims hjärta och tagit honom genom fyra Ironman-tävlingar och mycket mer. Men nu håller han inte sina kunskaper och erfarenheter för sig själv, utan delar med sig till de han tränar.

– Det går att bygga ett tjockt pannben och det gör man genom att träna utanför det bekväma. Man kan under ett pass köra 40 minuter bekvämt och sedan 5 minuter utanför det bekväma – och det är där det händer, säger han och berättar om en kund han tränar.

– När hon började träna med mig för ett år sedan ville hon sluta när pulsen gick upp till 173 slag i minuten. Vi gick då ner till 170 slag och då kunde hon fortsätta ett tag till. Så där har vi hållit på och nu blir hon inte obekväm förrän vid 183. Att hon skulle krokna vid 173 nu är skrattretande.

Det märks att Joakim älskar sitt jobb. Han fullkomligt bubblar när han pratar om sitt arbete med de han tränar och han betonar hur viktigt det är att våga bli trött, att våga flytta sina gränser. Men han säger också att långt ifrån alla klarar av det på egen hand, många behöver hjälp från till exempel en personlig tränare.

– Man klarar dubbelt så mycket som man själv tror och tio gånger så mycket som ens mamma tror, så brukar jag säga, säger Joakim och skrattar.

Joakims egen träning har, precis som hans jobb, basen i uthållighetsidrott. Han springer varje dag – ja, varje dag – men kör också spinning och annan alternativ träning för att slippa skador.

– Jag springer minst fem kilometer om dagen, det är en ren må-bra-grej. Träningen är inte lika strukturerad som den var för några år sedan, nu tränar jag själv när jag har luckor i schemat.

Joakim Petersson är onekligen en riktig krutgubbe, om man nu är gubbe vid 55 års ålder, och han vill att fler ska följa hans exempel. Att få andra människor att röra på sig är ett mål, bland annat genom att vara engagerad i projekt där föräldrar kan träna tillsammans med sina barn på gym.

– Det skulle göra stor skillnad för folkhälsan, om föräldrar tränade samtidigt och inte bara stod och tittade på barnens träningar.

Joakim har även genomfört flera mindre välgörenhetslopp och arrangerat trygghetslöpningar runt motionsslingan hemma i Upplands Väsby, detta efter att samhället drabbats av ett tragiskt våldsbrott. Han utsågs då till Årets Väsbybo, något som säger mycket om Joakim Petersson som person och tränare.

– En kvinna mördades när hon var ute och sprang för två och ett halvt år sedan. Hela området stannade upp, ingen var ute och sprang efter det. Då anordnade vi trygghetslöpningar och såg till att det fanns folk ute i spåret så att andra skulle våga springa.

Under kommande veckor kommer Joakims bästa löpartips att gästa Actics sociala medier, perfekt för den som vill ladda inför Lidingöloppet, #ensomtränar.

Följ Actics Instagram och Facebook 

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer att få en kod via mail. Ta med den till din anläggning för att aktivera din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!