Träningstips

Varför uppnår jag inte mina träningsmål?

4 skäl till varför människor misslyckas med att uppnå sina träningsmål
– och hur man tacklar dem

Kanske hade du ett mål, gav det en chans, misslyckades och tänkte ”Jag har nog bara inte vad som krävs.” Tja, läs det här och tänk igen – kanske har du vad som krävs, du behöver bara veta vad som krävs och jobba på det. Försök sedan igen. 

Men först, vi får se vad ”Fittest Woman on Earth”, Islands dubbla CrossFit Games Champion Annie Thorisdottir och hennes tränare Frederik Aegidius har att säga om varför människor misslyckas med att uppnå sina mål och hur man tar itu med de hinder som står mellan dig och dina drömmar.

 

Vilka är de gemensamma orsakerna varför människor inte kan nå sina mål, Annie Thorisdottir och Frederik Aegidius?

  • SAKNAD AV EN TYDLIG TRÄNINGSPLAN

Du behöver ha ett mål och göra en tydlig plan för att nå dit. Det räcker inte att säga att jag vill vara bäst och vinna, du måste definiera exakt hur du ska få det att hända.

  • OTÅLIG

Din plan måste vara realistisk och du behöver ha tålamod för att gradvis arbeta dig mot ditt mål. Ingen kan upprätthålla en galen uppåtgående förbättringskurva hela tiden. Därför är det viktigt att ha milstolpar på vägen som visar att du kommer närmare ditt mål.

  • SVÅRT ATT VARA KONSEKVENT

I slutändan kommer det ner mot att vara konsekvent – du måste vara förberedd och kunna följa din plan. Vi känner alla människor som är fulla av bra idéer och kan till och med komma fram till en plan, men många orkar bara fullfölja planen i en vecka och slutar sedan när den ligger för långt från komfortzonen. Om du har en förskönad bild av vad det innebär att jaga din dröm, kanske du tänker när du hittar din väg, kommer allt att vara lätt därifrån. Men det fungerar inte så – saker kommer att vara utmanande lite då och då även om du är på rätt väg. Det är en del av resan och processen att växa.

  • SLUTAR HALVVÄGS

Folk glömmer att framgång inte kommer av att göra en sak rätt, du måste hitta en plats för varje bit i pusslet. Träning i gymmet är inte tillräckligt – du behöver också rätt näring, återhämtning och sömn.  Och hur frestande ”quick-fix” än må vara så är de inte hållbara.Du kan bara äta citroner eller grönsaksoppa i 6-8 veckor för att gå ner i vikt men du kan inte upprätthålla det för alltid. En extrem (för att inte tala om ofullständig) diet är inte en fullständig livsstilsförändring, det är en ”trend”. Om du är seriös i din träning är det inte bara något du gör när du råkar känna för det – det är en livsstil som du måste ta hela vägen och lägga full insats i det.

 

Så, hur kan du ta det hela vägen?

Annie: Förvänta dig motgångar och var redo för dem. Ta beslutet att omfamna allt som kommer din väg. När träning blir svårt och utmanar mig till det yttersta, vet jag det är här jag blir bättre och mentalt starkare. Använd de utmaningar du står inför som en motivator.
Frederik: Öva på att vara konsekvent. Tro på dig själv men förvänta dig att det kommer utmaningar på vägen. Om du inte vet eller inte kan göra en sak, läs på eller ta en kurs. Om du suger nu kan du bara bli bättre på vad du gör. Jag tror att motivation och hårt arbete är viktigare än talang. De människor som lyckas är de som det högsta drivet eftersom det inte går att fortsätta göra någonting konsekvent och utan att göra framsteg. Lita på processen.

 

Finns det något sätt att minimera möjligheten att misslyckas?

F: Sätt en plan. En tydlig plan om hur du uppnår ditt mål är det enklaste sättet att inte bli distraherad och avvika från vägen mot målet. Att försöka uppnå något utan en plan är som att göra middag utan recept. Om du inte har en aning om vad du ska göra och bara kasta in saker du hittar i kylskåpet, är chansen att resultatet blir långt ifrån läckert. Om du följer ett recept kan du se exakt vad som gick fel och fixa det. Men hur vet du om du gör de felaktiga sakerna?
A: Om du ständigt blir skadad eller sjuk är det en stor chans att du är på fel väg. Det är då du måste ta ett steg tillbaka för att ta reda på vad du gör fel och vad du ska göra istället. För att göra det måste du känna dig själv och kanske hitta en bra tränare som hjälper dig att träna mer effektivt utan att skada dig själv. Det är naturligt att du inte alltid känner för att träna, men om du känner dig trött och träningen känns tung under en längre tid, testa att mäta din vilopuls och om det är onormalt högt vet du att något är fel. Jag mäter min vilopuls på morgonen och när jag tränar, håller jag koll på min puls med min Polar Vantage V under uthållighetpass och uppvärmning när jag gradvis bygger upp inför träningen. Om det är svårt att få igång min puls under uppvärmning är det ett tecken som jag kan behöva ta en vilodag efter. Jag slutar inte träna där och då men om det fortsätter i två eller flera dagar i rad, vet jag att jag måste ta en paus och återhämta mig.

 

Om man gör alla rätt och det ändå blir fel? Hur går man vidare?

F: Först och främst, var inte för hård mot dig själv! Visa lite förståelse: ingen kommer göra allt rätt första gången. Gå tillbaka till din plan och se hur du behöver justera det. En plan som gjorts för två år sedan kanske inte är optimal för dig längre. Även de bästa planerna måste anpassas längs vägen.
A: Ge inte upp din dröm, men ändra den om du behöver. Till exempel, innan CrossFit tränade jag gymnastik på en hög nivå men jag skulle aldrig kunna ta mig till OS – jag var inte byggd för det. Men det behövde inte innebära slutet på det, jag kunde ha kört gruppgymnastik eller specialiserat sig på en viss disciplin inom gymnastiken om min dröm var att komma till OS. I 2017 klev jag in i CrossFit-games och tänkte att jag ville vinna, men i stället kom jag på 3:e plats. Ändå var jag stolt och såg det inte som ett misslyckande eftersom jag hade gjort allt i min makt för att nå min bästa prestation. Jag tränade så hårt jag kunde, såg till att jag fick rätt sömn, hade rätt tränare och stöd från mitt lag och gjorde inte så många misstag i tävlingen. Den tiden jag fick var det inte tillräckligt för 1: a plats men jag var fortfarande stolt eftersom det enda jag har full kontroll över är den ansträngning jag lägger in. Ett mål som att vara världsmästare är en extern faktor som du inte kan kontrollera. Det kan finnas någon bättre än dig och kan du inte påverka.
F: Till slut handlar det om att du bara kan göra ditt bästa, du kan inte kontrollera andra eller påverka externa faktorer som påverka en viss situation. Det är därför du kan och bör vara stolt över dig själv när du vet att du gav allt du har – det är alltid tillräckligt och allt du kan göra!

Läs mer: Checklista för ett lyckat träningsår

 

Källa: https://www.polar.com/blog/4-reasons-why-people-fail-to-achieve-their-sports-goals/

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer få en bekräftelse via mail och sedan är det bara att komma ner till din anläggning och starta din kostnadsfria provträning (OBS, kan bara utnyttjas 1 gång per 6 mån).

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

Frågor och Svar