Life tipsar: Träna minnet

Alla har vi varit med om den obehagliga känslan av att inte komma ihåg vad vi kom till affären för att handla, eller att namnet på en bekant person är som bortblåst. Här får du några handfasta tips som kan förbättra minnet och hålla det i trim. ”Hjärngympa” som läsning, korsord och sudoku är bra sätt att hålla i gång minnet, visar forskning. Sociala kontakter tycks ha liknande effekt, även om sambandet här inte är helt klarlagt.

Med åren försämras vårt minne. Det är fullt naturligt och behöver inte vara ett tecken på demens. Glömska kan också ha en enkel förklaring, som stress, oro, dålig sömn eller nedstämdhet.

– Om man har minnesproblem som håller i sig och inte kan förklaras av exempelvis överbelastning på jobbet, då bör man söka vård, säger Susanna Vestberg, forskare i psykologi som arbetat vid Minneskliniken på Skånes universitetssjukhus, till Lunds universitets magasin. Problemen kan bero på en behandlingsbar sjukdom, som depression.

Hjärnan utvecklas när den används. Men den blir också trött eller kör fast ibland. Och precis som musklerna behöver den näringsrik mat, aktivitet och vila för att må bra.

 

Tips för minnet

– Ta en kvarts tupplur.

– Meditera en stund eller gör några avslappningsövningar.

– Stretcha en stund.

– Yoga eller shindo (japansk stridskonst).

– En rask promenad, gärna i skogen eller längs stranden.

– Drick ett glas vatten och gör några armhävningar eller gå ner på huk några gånger.

– Ät en bit mörk choklad och drick en kopp kaffe eller te.

– Se till att få ett gott skratt.

– Lyssna på din favoritmusik.

– Sjung och dansa.

– Kela med djur eller dina kära.

– Komplettera med kosttillskott!

https://www.lifebutiken.se/produkter/hjarta-karl/fiskolja/life-omega-3-70-120-kap

Omega-3 är essentiella fettsyror som kroppen inte själv kan tillverka. Därför måste vi tillföra omega-3 via vår mat. EPA och DHA (som finns främst i fisk och alger) bidrar till hjärtats normala funktion och DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion och synförmåga.*

*Den gynnsamma effekten på hjärtat uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA. Effekten på hjärna och syn uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.

 

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars provtränings!
Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats.
Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

 

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer att få en kod via mail. Ta med den till din anläggning för att aktivera din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!