Inspiration

Återhämning med Anna och Emil

Återhämning med Anna och Emil

En viktig del i våra liv och speciellt om man är aktiv och tränar regelbundet är återhämning. Det är då kroppen hinner laddar om, reparerar och bygger upp. Vi träffade Anna och Emil Jönsson Haag, tidigare skidåkare på elitnivå, för att prata om just återhämtning. Hur dom ser på återhämtning nu efter karriären och vilken utmaning det kan vara med familjelivet.

Varför tränar ni?

För att MÅ BRA! Både kropp och knopp mår bra av det, och det har vi insett än mer sedan vi la vår elitsatsning på hyllan.

När på dygnet tycker ni det är bäst att träna?

Anna älskar att träna tidigt på dagen, gärna mellan sju och tio, medan Emil gärna tar en lugn morgon och sedan sticker ut. Men båda ägnar hellre förmiddagen till träning så att man är ”klar” till lunch!

Hur lång tid skulle ni säga att det helst ska vara mellan två träningspass, varför?

Gärna så att man hinner äta två gånger (ex. lunch och mellanmål) men Anna tränar ibland före frukost (dock med någon form av energi i magen) för att sedan ta en frukost och sedan sticka ut ganska snart igen på det andra passet. Dock blir det nästan så att dessa pass sitter ihop!

Hur viktigt är återhämtning efter träningen och vad innebär det för er?

Återhämtning är a och o. Och som småbarnsföräldrar är återhämtningen det svåraste, och den begränsade återhämtningen gör att vi inte heller kan träna lite mycket som förr. Man får helt enkelt anpassa träning utifrån hur pass bra återhämtning vi får. För oss innebär återhämtningen en paus. Gärna vila, gärna god mat. Man stänger helt enkelt av lite. Det kan också vara en lugn promenad med familjen likväl som en långfrukost på helgen, ett bastubad eller en stund framför den öppna spisen.

När känner ni er som mest utvilade?

Efter en god nattsömn, en bra frukost och gärna dagen efter en vilodag. Då känner man sig redo för en ny träningsdag eller en intensiv dag på jobbet eller en dag för barnen, fylld med lek.

Hur viktigt är sömn för er?

Viktigt. Men inte längre lika prioriterat som när vi var elitaktiva. Skulle vi fokusera för mycket på sömnen när vi nu är småbarnsföräldrar skulle vi nog bli alldeles för stressade av bristen på sömn. Alltför ofta!

Vad är ert bästa tips när det kommer till återhämtning efter ett träningspass?

Snabb energi direkt efter träning. En redig måltid inom två timmar och sedan försöka hålla stressnivåerna under dagen på humana nivåer! Och sedan inte slarva med maten resten av dagen heller, ta lite mellanmål när det krävs och finns en lucka för en kort powernap eller vila – ta den!
 
Vill du läsa mer om Anna & Emil?
Läs vår intervju med Anna & Emil om träning för livet och deras träningsfilosofi. 
Läs om deras 10 grundpelare som hjälper dig hålla motivationen till träningen!
Testa ett styrkepass á la Anna & Emil.

Hitta gym Bli medlem
Varukorg
Provträna
Medlems-
service
Medlemsservice