Inspiration

Anna och Emil

Träning för livet med Anna Haag och Emil Jönsson Haag

Under det kommande året kommer vi tillsammans med Anna Haag och Emil Jönsson Haag fokusera på träning för livet. Med en tidigare karriär som längdskidåkare på elitnivå har både Anna och Emil vunnit OS såväl som VM-medaljer.

Efter avslutade elitkarriärer slutade träning vara deras jobb och blev i stället en naturlig del av deras vardag. Livet efter karriären som elitidrottare har bjudit på helt nya utmaningar, de har blivit småbarnsföräldrar för första gången och har nu ännu ett tillskott på väg. Som många av oss andra utmanas de kring att få ihop livspusslet och allt vad det innebär.
Träningen har fortsatt vara en stor del av deras liv, men nu lever de inte längre för träningen utan tränar för att leva och framför allt att njuta av livet och träningen.
De vill precis som vi på Actic inspirera till träning för livet och kommer med sitt synsätt gällande en bra mix av träning och livet kunna dela med sig av sina tankar och tips till oss framåt.

För att lära känna Anna och Emil bättre och få en djupare insikt i deras träningsfilosofi har vi ställt dem några frågor.
Vilka är era ingredienser till ett hälsosamt liv?
Att finna en balans som fungerar lika väl i vardagen som på semestern, som ger dig energi som gör att du orkar göra det du vill göra i livet, både idag, i morgon och om ett år. En lagom dos av träning (det vill säga lagom för just DIG), god mat, vänner och att upptäcka nya ställen. Där träningen är en del av livet, på ett naturligt sätt, och som ofta inkluderar både familjen, äventyr och god mat.

Hur har er syn på träning förändrats sedan ni avslutade er karriär som elitidrottare?
Förr styrde träningen livet, vi planerade först träningen och sedan livet. Vi optimerade varje dag med vila, kost, återhämtning och träning. Numera lever vi och sedan passar vi in träningen där det går utan bekostnad av livets alla härliga stunder. Men i och med att vi älskar att träna, vara ute och röra på oss och upptäcka nya ställen så är ju också träningen en naturlig del av livet, även fortsatt. Men utan krav på prestation och resultat – vi har helt enkelt behållit godbitarna i kakan!
Vilka är de bästa egenskaperna ni har tagit med er från livet som elitidrottare?
Vår förståelse för vårt behov att prioritera träning i vardagen! Hur det kan påverka vårt välmående, både fysiskt och psykiskt, och faktiskt göra oss till en bättre medmänniska.
Vad har ni för framtida mål och visioner?
Att fortsätta ha så pass starka och välmående kroppar att vi kan tacka ja till alla möjliga utmaningar som kan komma i vår väg, om det så är att springa långt, länge och fort över fjället eller ta med familjen på en cykelsemester eller ställa upp i ett kanotmaraton. Tillsammans!
Vad är era tips på hur man får träningen att bli en naturlig del av livet?
Att skapa rutiner! Och ha (även om vi anser lite olika här, Anna som FÖRESPÅRKAR plan och Emil som helst går på FEELING) en plan med NÄR man ska träna och komma ihåg VARFÖR man tränar. Och det viktigaste – inte krångla till det!

Vad förgyller ni er vardag med?
God mat, äventyr och tid med vänner och familj!
Er bästa rutin för en bra vardag?
Att starta vardagen med ett effektivt träningspass tillsammans, äta en lugn frukost (vilket kräver en tidigare start på dagen så klart, men det är det ofta värt!) och sedan kicka igång dagens alla olika göromål! Då har man laddat upp inför dagen på ett bra sätt. Dock ska man inte träna för hårt där på morgonkvisten, för då är det lätt att man får den där kända matkoman lagom till lunch… Haha! Och så klart – komma ihåg att äta på jämna mellanrum.
Hur hittar man träningslusten?
Det enklaste sättet är att komma på VARFÖR just du ska träna och sedan påminna sig själv om just det varför:et, sätta mål som är lagom utmanande men ändå uppnåbara. Och hitta sätt att träna på som känns roliga. Alla måste inte springa. Eller köra styrka. Eller gå på gruppträning. Det finns träningssätt för alla!
Vilket är just erat tränings-varför?
För att må bra, äta gott men också för att kunna genomföra vilka äventyr eller utmaningar som än kommer i vår väg även i framtiden. Och så klart – vara starka och glada föräldrar till våra barn.

Häng med oss under det kommande året för att få ännu mer tips, inspiration och träningsglädje tillsammans med Anna och Emil!
Anna och Emil har även delat med sig av sina 10 budord – grundpelare för att hålla motivationen livet ut samt ett fantastiskt recept på granola. 
Receptet och de 10 budorden är direkt hämtade ur deras bok  Lev, njut, träna. Vill du läsa hela boken finns den att köpa här nedan.

Hitta gym Bli medlem
Varukorg
Provträna
Medlems-
service
Medlemsservice