Träningstips

Träningsvärk

Vad är träningsvärk?

Många som tränar har en slags hatkärlek till träningsvärk. Det är ju skönt att känna att musklerna har fått jobba och man tolkar det ofta som ett kvitto på att träningen har tagit, Men det kan också vara riktigt invalidiserande och göra otroligt ont. Dessutom säger träningsvärken väldigt lite om hur effektiv din träning har varit.

Vad är egentligen träningsvärk? Det tråkiga svaret på den här frågan är att man faktiskt inte vet vad träningsvärk faktiskt är. Det har funnits ett otal teorier om att träningsvärk skulle bero på inflammationer i musklerna, att musklerna svullnar, att muskelcellerna har fått små skador som orsakar smärtan eller att mjölksyra skulle ligga kvar och skvalpa i musklerna och gjort att de blir ömma. Idag tror man inte riktigt längre på någon av de teorierna, man har åtminstone inte kunnat bevisa dem vetenskapligt. Det finns nya teorier om vad som skulle kunna vara boven bakom träningsvärken. Till exempel skulle den kunna bero på att nervsystemet i muskeln blir känsligare när du har tränat och därför reagerar starkare när du använder eller trycker på muskeln och tolkar det som smärta. Teorier saknas inte, men idag vet man inte säkert. Det kan också vara en kombination av flera av teorierna, som att musklerna svullnar och retar nerverna som omger dem, eller liknande.

 

Varför får man träningsvärk?

Eftersom att vi inte riktigt vet vad träningsvärk är så är det också svårt att förklara varför det uppstår. Det vi vet är att man får träningsvärk när muskeln utmanas på ett sätt som den inte är van vid. Det kan också vara så att du har belastat muskeln tyngre än du brukar. Vi vet också att träningsvärk uppstår när musklerna tränas excentriskt, alltså när muskelcellerna förlängs. Att träna excentriskt är jobbigt för musklerna och kräver längre återhämtning. Det skulle kunna vara så att nervsystemet gör oss en tjänst genom att berätta för oss att vi inte ska belasta just de musklerna igen innan de har hunnit återhämta sig helt.

Exempel på excentrisk träning:
– situps där du säker dig långsamt
– benböj där du sänker dig långsamt
– hopprep där vaderna måste bromsa varje hopp
– excentriska pullups

 

Är träningsvärk bra?

Eftersom att kroppen inte gärna slösar energi och triggar igång processer som helt saknar funktion så har säkerligen träningsvärk en funktion, till exempel att skydda de uttröttade musklerna från att belastas när de behöver återhämtning. Däremot säger träningsvärken ingenting om hur bra och effektiv din träning har varit, bara att den har varit något som dina muskler inte var vana vid.

Även om träningsvärk möjligen är ett tecken på att musklerna behöver återhämta sig så är det inte farligt att träna med träningsvärk. Det du ska vara medveten om är dock att du kanske skjuter fram återhämtningen som alltså tar lite längre tid om du belastar musklerna du har ont i. Dessutom lär du inte vara lika stark i dem under tiden träningsvärken sitter i.

Varför får jag inte träningsvärk?

Antagligen för att du har tränat ett tag och vant kroppen vid belastningen! Skulle du öka vikterna, köra fler repetitioner, träna mer excentriskt eller testa en helt ny träningsform skulle du säkert känna av det. Sedan är ju träningsvärk precis som allt annat i kroppen, individuellt. Vissa får träningsvärk väldigt lätt och andra får det inte. Du kan också ha vissa muskelgrupper som lättare blir ömma av träning.

 

Hur blir man av med träningsvärk?

Svaret är INTE vila. Du har säkert märkt att det gör som mest ont när du ska gå upp på morgonen eller när du har suttit ner länge och sedan ska resa på dig. Att röra på sig mjukar upp dina stela muskler och gör att värken lättar. Om du har otroligt ont, till exempel en väldig träningsvärk i låren, kan det vara bra att ta en antiinflammatorisk värktablett för att ta udden av värken så att du kan röra dig som du brukar. Annars kan du få ännu ondare av att du går konstigt eller att du går och spänner dig. Sedan går träningsvärk över av sig själv. Vissa tycker att det gör ondast första dagen efter träningen medan andra tycker att andra eller tredje dagen är värst.

 

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer få en bekräftelse via mail och sedan är det bara att komma ner till din anläggning och starta din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!

Frågor och Svar