Aktiv som nybliven förälder

Så hinner du med träningen

Det är inte lätt att komma igång med träningen efter att fått barn. Om det var svårt att hålla ett träningsupplägg innan så kan det kännas helt omöjligt nu. Det kan vara svårt att hinna gå på toa så när ska man hinna träna? Kroppen återhämtar sig från förlossningen och de små miraklerna tar upp det mesta av ens vakna tid.

Men, för de flesta av oss så är träningen viktig av ett flertal olika skäl. Därför rekommenderar vi att du börjar med nån form av träning så fort du känner att din kropp är redo. Kolla gärna med medicinsk expertis om du känner dig osäker på hur mycket din kropp klarar av.

Kämpar du med att hitta tid för din träning? Kolla in våra förslag som kanske kan hjälpa dig hitta en lösning som passar dig och ditt liv!

Vakna före alla andra

Många nyblivna föräldrar kämpar med att få tiden att gå ihop. Har du testat att träna tidigt på morgonen? Det är svårt att komma upp ur sängen men det kan vara det perfekta sättet att börja dagen på. Kom upp och träna innan din partner ska iväg och jobba. Det blir lättare om ditt barn sover ok på natten såklart men du kanske ändå vaknar och är upp ändå. Förbered träningsväskan kvällen innan så det blir mindre pyssel på morgonen. 20-30 minuters träning kan räcka för att komma igång och få upp pulsen och frigöra de där härliga endorfinerna som gör att vi mår så bra. Det kommer göra dig gladare och din dag bättre.

Planera in din träning

Tiden för spontanitet är inte riktigt nu. Därför måste du schemalägga när du ska träna. Då är det också troligare att det blir av. Säg åt din partner att hen ska vara ansvarigt för barnet och därför måste vara hemma i tid. Förberedelser gör livet lättare så packning och planering av ditt pass är ett plus!

Planera din träning

Planera din träning innan du ger dig ut kommer göra träningen mer effektiv och du får ut mer kvalitet. Att dyka upp på gymmet utan att veta vad du ska göra kommer inte att ge så mycket. Samma sak med löpning, simning osv. Bestäm ett mål och jobba för det.

Känner du dig inte bekväm med att göra ett träningsupplägg så hitta ett program online eller boka upp en tid med en personlig tränare. Det finns också appar som ger dig färdiga pass att följa. Ge inte upp efter de första gångerna. Lär dig av vad som inte fungerade och få nästa omgång att bli bra istället.

 

Få det att funka

Tipsen kommer från Actics träningskompis Najell. Med deras smarta produkter är det lättare att hålla igång som nybliven förälder. Varför inte ta med dig din bebis på en powerwalk i en smart bärsele. Eller låta ditt barn sova sött i en SleepCarrier medan du tar ett varv på gymmet? Kom ihåg att du som Actic-medlem har fina rabatter hos Najell i MyActic!

 

 

Läs mer om att träna med barn

 

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer att få en kod via mail. Ta med den till din anläggning för att aktivera din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!

HITTA TID TILL ATT TRÄNA MED EN NYFÖDD

Det är inte lätt att komma igång med träningen efter att fått barn. Om det var svårt att hålla ett träningsupplägg innan så kan det kännas helt omöjligt nu. Det kan vara svårt att hinna gå på toa så när ska man hinna träna? Kroppen återhämtar sig från förlossningen och de små miraklerna tar upp det mesta av ens vakna tid.

Men, för de flesta av oss så är träningen viktig av ett flertal olika skäl. Därför rekommenderar vi att du börjar med nån form av träning så fort du känner att din kropp är redo. Kolla gärna med medicinsk expertis om du känner dig osäker på hur mycket din kropp klarar av.

Kämpar du med att hitta tid för din träning? Kolla in våra förslag som kanske kan hjälpa dig hitta en lösning som passar dig och ditt liv!

VAKNA FÖRE ALLA ANDRA

Många nyblivna föräldrar kämpar med att få tiden att gå ihop. Har du testat att träna tidigt på morgonen? Det är svårt att komma upp ur sängen men det kan vara det perfekta sättet att börja dagen på. Kom upp och träna innan din partner ska iväg och jobba. Det blir lättare om ditt barn sover ok på natten såklart men du kanske ändå vaknar och är upp ändå. Förbered träningsväskan kvällen innan så det blir mindre pyssel på morgonen. 20-30 minuters träning kan räcka för att komma igång och få upp pulsen och frigöra de där härliga endorfinerna som gör att vi mår så bra. Det kommer göra dig gladare och din dag bättre.

PLANERA IN DIN TRÄNING

Tiden för spontanitet är inte riktigt nu. Därför måste du schemalägga när du ska träna. Då är det också troligare att det blir av. Säg åt din partner att hen ska vara ansvarigt för barnet och därför måste vara hemma i tid. Förberedelser gör livet lättare så packning och planering av ditt pass är ett plus!

PLANERA DIN TRÄNING

Planera din träning innan du ger dig ut kommer göra träningen mer effektiv och du får ut mer kvalitet. Att dyka upp på gymmet utan att veta vad ska göra kommer du bara lägga tid och energi på att fundera ut vad du ska träna. Samma sak med löpning, simning osv. Bestäm ett mål och jobba för det.

Känner du dig inte bekväm med att göra ett träningsupplägg så hitta ett program online eller boka upp en tid med en personlig tränare. Det finns också appar som ger dig färdiga pass att följa. Ge inte upp efter de första gångerna. Lär dig av vad som inte fungerade och få nästa omgång att bli bra istället.

FÅ DET ATT FUNKA

Vårt mål är att hjälpa dig att vara spontan, som att sticka till gymmet en sväng. Våra produkter är designade för att göra det lättare för dig att fortsätta leva ditt liv och träffa en kompis att träna med. Våra bärselar gör det väldigt lätt att få med barnet på en powerwalk. SleepCarrier gör att du kan ta med barnet sovandes överallt.

Har du svårt att få tid att träna på egen hand så kan du få tips om hur du kan inkludera ditt barn i din träning genom att klicka på knappen nedan.

Läs mer om att träna med barn

——————————————————————————

HUR MAN SKAPAR TID FÖR TRÄNING

I vårt tidigare inlägg föreslog vi hur man kan skapa tid för träning. När man har tid så gäller det att veta vad man ska göra. Med eller utan ditt barn och du vill komma igång och träna men inte riktigt får ihop det så är det dags att börja bli kreativ.

VAR KREATIV
Leta efter möjligheter och inte hinder. Oddsen är att du kommer springa på en massa hinder ändå. Att träna behöver inte bara innebära att gå till gymmet, springa eller lyfta vikter. Det kan också vara att gå en rask promenad eller leka i parken. Eller kanske sätta barnet i din bärsele och göra några knäböj. En del kan träna hemma med sitt barn eller när barnet sover. Andra måste ta sig hemifrån. Att planera och förbereda lite kommer hjälpa dig att få träningen utförd. Bestäm när du ska svettas lite och få det gjort!

KORT MEN EFFEKTIVT
Det spelar ingen roll när du tränar. Få träningen att bli av! Du kommer bara fortsätta göra det som du tycker fungerar med allt annat som ska göras. Kanske har du bara 20-30 minuter. Ge järnet den tiden. Det kommer ge dig resultat. Pusha dig själv och du kommer se och känna förbättringar. Nyckeln är att använda tiden bra så att du inte känner att det inte blev något av det.

TA MED DITT BARN TILL GYMMET
Om du inte får till det så du kan schemalägga ett träningspass på din egentid. Ta med barnet istället. Det kan ta nån gång innan ni två hittar er bästa rutin men om du inte testar att ta med barnet så kommer du heller inte veta om det fungerar eller inte. Kanske kan du köra in barnvagnen på gymmet om det inte är mycket folk där men annars är det väldigt smidigt att ta in SleepCarrier. Barnet kanske har somnat under promenaden till gymmet och då är det smidigt att kunna lyfta in barnet utan att hen vaknar. SleepCarrier kan vikas ut som lekmatta också om barnet vaknat så det är en perfekt miljö för barnet när du svettas lite.

SIGNA UPP ER FÖR BABYVÄNLIGA PASS!
Många gym har barn och babyvänliga pass där du kan ta med ditt barn. Mamma-gympa, föräldrayoga eller vagngympa är alla exempel på olika sätt där barnet är inkluderat i träningspasset. Det kan vara det perfekta sättet för dig att komma igång igen. Du kommer också träffa andra i liknande situation som dig. Din lilla får också träffa andra bebisar. Det är otroligt att se hur mycket barnen tycker om andra barn. Instruktörerna har oftast gått särskild utbildning och kan ge dig lite extra stöd på vägen tillbaka.

VARFÖR BRY SIG?
När man blir förälder är det lätt att bli isolerad. Allt fokus ligger på barnet och det är lätt att känna sig mest bekväm hemma. Det är viktigt att också lägga fokus på hur du mår och aktivt arbeta för att säkra att du inte känner dig ensam med allt det stora i att vara ansvarig för en liten bebis. Att träffa vänner, träna eller göra något annat du gillar är det bästa receptet för att du ska fortsätta veta vem du är hela vägen.

Våra produkter är gjorda för att göra det lättare för dig att fortsätta vara du. Vi tror att det gör det lättare för dig att njuta av föräldraskapet. Glada föräldrar är bättre föräldrar.

Kolla gärna in våra produkter på knapparna här under.

Baby Carrier

SleepCarrier