Träningstips

Inkontinens och träning

Läcker du på träningen?

”Åh nej, inte jumping jacks…” Det är många kvinnor som känner igen sig i den här situationen. Du går till gymmet och plötsligt är det dags att hoppa hopprep eller göra jumping jacks. Kanske låtsas du knyta skorna under tiden. För att säga att man kissar på sig går ju inte.

Ansträngningsinkontinens eller träningsinkontinens som det också kallas är otroligt vanligt, framför allt bland kvinnor som fött barn, men också hos kvinnor i allmänhet och det förekommer även hos män. Ungefär en fjärdedel av alla kvinnor drabbas någon gång under livet av ansträngningsinkontinens. Det är ingen slump att väldigt få mammor själva föreslår ”hoppa på studsmatta” som en bra aktivitet för hela familjen. Orsakerna till inkontinensen kan vara flera, ofta sitter problemet i bäckenbotten och en förslappad muskulatur som helt enkelt inte orkar hålla emot, och detta skapar läckage.

Steg ett för de som drabbas är att jobba med knipövningar. Det gör många kvinnor hela livet just för att slippa drabbas, men när man genomgår en förlossning kan bäckenbotten liksom möbleras om och tänjas ut ändå. Det kan också vara hormonella orsaker som gör att bäckenbotten blir slapp och svag.

Hos vissa kvinnor, framför allt hos de som har gått igenom en eller flera förlossningar, kan urinröret hamna ur sitt läge och det finns inte en människa på jorden som kan knipa upp det igen, då krävs det en operation.

För Anna-Lena Petterson, personlig tränare och träningsentusiast, kom problemen just efter en förlossning. Det började lite försiktigt.

– I början tänkte jag inte så mycket på det, det kändes ju normalt att inte allt funkade som det skulle direkt efter att jag hade fött barn. Min barnmorska sa att problemen skulle försvinna efter ett halvår om jag körde mina knipövningar.

Sex månader gick, men inte blev det bättre. Snarare eskalerade problemen och till slut var även den kortaste promenad jobbig, för att inte tala om att träna.

– Jag försökte smussla ner bindor i trosorna för att inte läcka igenom och gömde mina nedkissade byxor i tvätten hemma för att inte min sambo skulle se. Det var så pinsamt att jag inte ens vågade visa det för honom.

När det hade gått ett år efter förlossningen sökte hon hjälp hos en gynekolog som berättade att urinröret hade hamnat ur läge och att det enda som skulle hjälpa var en TVT-operation. Då går man in via slidan och sätter som ett par gummisnoddar som håller upp urinröret. Effekten är omedelbar och funkar jättebra för de allra flesta.

– Jag som personlig tränare vet jag att många kvinnor undviker att till exempel gå ut och springa för att de har svårt att hålla tätt. Och det finns också många övningar på gymmet som kan vara svåra om man läcker. Framför allt är det hopp, till exempel hopprepshopp, boxhopp, hopp med benen isär, men också tunga lyft och kettlebellsvingar kan ställa till problem, säger hon.

Ofta är det största problemet träning som innefattar stötar (hopp och liknande). Men det kan också vara övningar där bäckenbotten får högbelastning, som tunga lyft, eller där bäckenbotten får en plötslig och häftig belastning, som i en kettlebellsving.

– Det kan vara bra att veta, även som personlig tränare, att många faktiskt inte klarar av vissa övningar. Ge gärna alternativ till övningar som kan vara svåra om man är inkontinent. Jag lovar, nästan ingen kommer självmant säga att de inte kan göra en övning för på grund av att personen ifråga inte kan hålla tätt. Ämnet är fortfarande tabu, men viktigt att så många som möjligt pratar om det!

 

Tips om du själv har problem:

– Först och främst, använd riktiga inkontinensskydd när du tränar. Bindor är inte gjorda för urin och kommer inte alls att skydda lika bra som inkontinensskydd. Du hittar dem på Apoteket och i välsorterade livsmedelsaffärer.

– Prata med din gynekolog och be om tips. Behöver du lära dig att knipa rätt? Räcker inte knipövningar, utan du behöver en operation? Kräv en utredning – ingen ska behöva läcka.

– Även efter en eventuell operation, se till att köra knipövningar regelbundet, du blir inte immun mot inkontinens.

– Prata om problemet. Fler skulle våga söka hjälp och också få hjälp om det inte fanns ett så starkt tabu kring det här.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars provtränings!
Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats.
Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

 

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Se villkor

Nu kör vi!