Träningstips

5 bra skäl att ta cykeln

5 bra skäl att ta cykeln

Trampa på – din kropp kommer tacka dig

De senaste åren har vi sett en trend där allt fler väljer att cykla, både i vardagen och som motionsform. Och det kanske inte är så konstigt – för det är både hälsosamt och miljövänligt.

Att cykla är ett av de enklaste sätten att motionera på, och det kan dessutom förebygga sjukdomar som diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma och stress. Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att man utövar 30 minuters måttlig fysisk aktivitet dagligen – något som en daglig cykeltur till och från jobbet enkelt kan ge. Och du behöver inte träna hysteriskt och ge dig på tävlingscykling eller långlopp för att det ska ge effekt. Även vardagscykling i hyfsat tempo har stor effekt och de direkta hälsovinsterna är många.

1. Bättre kondition

Cykling är en skonsam form av lågintensiv träning, och cyklar du regelbundet gör det underverk för orken och konditionen.

2. Bra för hjärtat

Även hjärtat mår bra av regelbunden motion. Cykling gör att hjärtat pumpar syrerikt blod till musklerna, och hjärtat stärks. Motionen hjälper på så sätt till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Det finns forskning som visar att risken för hjärtinfarkt kan halveras om du cykelpendlar regelbundet istället för att ta bilen.

3. Starkare lungor

Ju mer lungorna får jobba, desto starkare blir de – vilket i sin tur leder till bättre hälsa.

4. Bra för knän och leder

Cykling är en motionsform som är väldigt skonsam mot dina knän och leder. Se bara till att din cykel är anpassad efter din längd.

5. Bränner kalorier

Cykling är också ett bra sätt att förbränna kalorier på. En kvinna som väger 55 kg och cyklar i ett tempo på ca 10 km/h förbränner 120 kalorier på en halvtimma i genomsnitt. Det är inte bara hälsovinster du kan göra när du cyklar. Bor du i en storstad kan du spara en hel del tid (och pengar) på att cykla istället för att åka kommunalt. Och inte minst gör du en insats för miljön när du väljer cykeln framför bilen.

Källa: Vardagspuls (www.vardagspuls.se)

Läs mer

Fakta, motivation & tips!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!