Träningstips

3 snabba magpass

Stark mage!

Att vara stark i magen vinner alla på, oavsett om du tränar eller inte. Tränar du är det förstås superviktigt att ha en stark ”mitt” på kroppen. Utan en stark mage är det omöjligt att bli stark i resten av kroppen eftersom magen (och förstås ryggen) måste orka hålla emot, parera och hjälpa till att lyfta vikterna du jobbar med, eller kroppen om du jobbar med kroppsviktsövningar. Och om du springer, håller på en kastidrott, golf, skidor, hockey, fotboll… ja, alla idrotter, vet du förmodligen att mycket av kraften kommer just från din mage.

Ett bra sätt att träna magen är att ta den sist i passet. Just eftersom magen är så viktig i alla övningar är det dumt att köra slut på den direkt, då kommer den inte orka hjälpa till sedan.

Här kommer tre passfinaler med magfokus som du kan slänga in i slutet på dina styrkepass.

 

Pass 1: På minuten – 10 minuter

Börja ett nytt övningspar varje ny minut. Kör så många repetitioner som det står. Vila sedan tills första minuten har gått, då börjar du på nästa övningspar. Så byter du mellan övningspar 1 och 2 varje ny minut i 10 minuter.

Övningspar 1:

Cykla med twist, 8–10 per sida

 

Fällkniven, 8 stycken

 

Övningspar 2:

Vandrande planka, 5 per sida

 

Mountain climbers, 20 stycken

 

Pass 2: Magcirkel – så många varv du hinner på 10 minuter

 

Benfällningar, 5 stycken

 

Cykla med twist, 10 per sida

 

Bålvridning, 10 per sida

 

Mountain climbers, 20 stycken

 

Pass 3: Plankmania – 30 sekunder av varje plankvariant i en cirkel, 5 varv

 

Vandrande planka

 

Sned planka (30 sekunder per sida)

 

Planka på pilatesboll

 

Läs mer:

3 snabba magpass
Hög tid för utomhusträning
Roliga parövningar

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars provtränings!
Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats.
Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

 

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer att få en kod via mail. Ta med den till din anläggning för att aktivera din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!