Bättre vanor

Träning och förkylning

Träna snuvig – eller inte?

Du går och lägger dig på kvällen med tankarna inställda på morgondagens toppenpass. Du vaknar på morgonen med taggtråd i halsen och en tung känsla i huvudet. Vad ska du göra? Fler och fler väljer att stanna i sängen när de känner att infektionen är på ingång och medvetenheten om ruskiga komplikationer till följ av träning vid sjukdom har ökat. Men hur ska du egentligen tänka kring träning när du känner dig sjuk?

 

Identifiera din förkylning

Symptom ovanför hakan

Har du snuva ovanför hakan, alltså endast snor och nysningar och inga andra symptom? Då kan du träna som vanligt. Det är dock viktigt att vara uppmärksam på hur kroppen känns under träningen och går pulsen upp mer än vanligt bör du ta det lugnt.

Symptom nedanför hakan

Förkylning nedanför hakan då? Halsont och hosta? Ja, då ska du vila, annars kan konsekvenserna bli allvarliga. Risken att drabbas av hjärtsäcksinflammation är liten, men trots allt drabbas vissa. Det handlar helt enkelt om att virusinfektionen du har i luftvägarna letar sig ner till hjärtsäcken.

Puls

Pulsen är ett superbra verktyg för att avgöra om du vågar träna eller inte. Vet du vad du har för vilopuls när du är frisk? Jämför då din puls med din vilopuls och se om den är förhöjd, vilket kan vara ett tecken på infektion i kroppen. En höjning av vilopulsen på 20 procent eller mer betyder att du inte bör träna. Tänk på att vilopulsen kan gå upp av fler anledningar än infektion, till exempel stress eller överträning.

För att kolla upp din vilopuls gör du såhär: Ligg ner och vila i tio minuter och kolla sedan din puls under en minut (när du ä frisk). Då har du din vilopuls. Du kan också använda en pulsklocka som registrerar din puls under natten. Den längsta puls som uppmäts under natten är vilopulsen. Det är den du ska utgå från när du mäter den för att kolla om infektionen påverkar pulsen.

Feber

Har du Feber? Då är det vila som gäller!

 

Allmäntillstånd

Du ska förstås också ta hänsyn till ditt allmäntillstånd och förstår säkerligen att det finns en enormt stor gråzon här. Förkylningar kan börja försiktigt och hålla i sig länge och symtomen kan skifta från feber, hosta och ont i kroppen till mängder av snor eller bara lite snuva. Du måste helt enkelt känna själv för att ta det bästa beslutet om träningen. Ja, det är frustrerande att behöva ta ett uppehåll i träningen för att en förkylning kom i vägen, men om du inte gör det kan du istället tvingas till ett betydligt längre uppehåll.

 

Teknik, rörlighet och rehab

Har du endast drabbats av en mindre snuva kan du absolut köra lättare styrka och teknikträning. Men låt säga att du mår ok men är så pass krasslig så att du inte bör träna som vanligt. Kanske kan du då ta hand om den där rörlighetsträningen som blir lite eftersatt när du är mitt inne i intensiva träningsperioder. Rörlighet i form av dynamisk stretch funkar fint, liksom lugn rehab- och prehabträning. Eller så tar du helt enkelt en promenad och drar in lite frisk luft i lungorna.

 

När du börjar må bättre

Det kan vara lika svårt att veta när du kan börja träna igen efter en förkylning som att veta om du kan träna under tiden den är pågående. Men använd samma tumregler – är vilopulsen förhöjd? Har du ont i halsen? Hur är ditt allmäntillstånd? Se till att ta det lugnt tills du känt dig frisk i ett par tre dagar, då kan du dra upp intensiteten till den du är van vid.

Tänk på att immunförsvaret blir sämre direkt efter ett tufft pass, så om du har en pågående infektion i kroppen är det som att skjuta sig själv i foten om du tränar hårt eftersom du då ger infektionen en genväg tillbaka. Många drabbas av en hel rad förkylningar under en period och det kan bero på just det här, att de inte väntar tillräckligt länge med för hård träning. Då är risken stor att förkylningen comeback om och om igen…

Läs mer:

Hög tid för utomhusträning
Din väg till pistols
Backträning

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars fri provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats. Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer att få en kod via mail. Ta med den till din anläggning för att aktivera din kostnadsfria provträning.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!