Träningstips

Den ultimata sommarträningen

Med kroppen som redskap

Semester – sommarstuga, hotell eller strand. Men hur blev det med träningen? Lugn, det behövs inga redskap för att få upp flåset och utmana musklerna. Du behöver inte heller en stor arsenal med övningar, det räcker med en handfull bra övningar som utmanar en stor del av kroppen för att du ska kunna bli riktigt trött.

Ett enkelt upplägg är att köra övningarna som en cirkel, så många varv som du hinner och orkar på 15-20 minuter. Det kan vara svårt att hitta rätt tempo första gångerna, men ett bra tips är att inte gå ut för hårt, för då blir det kanske bara två varv. Kör istället långsamt i början och öka om möjligt tempot efter hand. När du har kört passet några gånger kommer du att hitta ett tempo som du klarar att hålla under hela passet. Du ska vila så lite som möjligt, men gör hellre små korta pauser mellan övningarna än att stå och tokflåsa ett par minuter åt gången.

Utfallskombo

Ta ett kliv framåt med höger ben och sjunk ner i ett utfallssteg med höger ben fram. Skjut dig tillbaka upp igen och fortsätt med höger ben bakåt så att du landar i ett utfallssteg med höger ben bak. Skjut dig tillbaka upp igen. Det är en repetition. Fortsätt så tills du har gjort 6 hela repetitioner med höger ben. Då gör du samma sak med vänster ben. Försök att inte sätta ner benet du kliver med för tidigt, på så sätt tränar du balansen också.

Armhävning med knäindrag

Stå i en armhävningsposition. Sjunk ner i en armhävning. När bröstet nuddar marken trycker du dig tillbaka upp och drar in höger knä mot höger armbåge och sedan vänster knä mot vänster armbåge. Därefter gör du en ny armhävning. Gör 6 repetitioner. Om du inte kan göra armhävningar på tå kan du göra själva armhävningen på knä för att sedan ställa dig på tå för knäindragen.

Höftcirklar

Stå i en planka på armbågar och tår. Gör stora cirklar med höften, upp, ut åt sidan, ner och ut åt andra sidan. Gör 7 varv åt ena hållet och vänd sedan.

Burpees

Sätt händerna i golvet och hoppa bak med fötterna. Sjunk ner på mage. Ta sats och pressa dig upp med armarna samtidigt som du hoppar in med fötterna, nära händerna. Räta på dig och gör ett upphopp där du klappar händerna över eller bakom huvudet. Gör mellan 5 och 10 stycken.

Läs mer:

Bygg ditt eget hemmagym
Pass för hemmagymmet

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars provtränings!
Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats.
Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

 

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Se villkor

Nu kör vi!